- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
183

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - »Nøstetangen Christal Fabrique». Norges eldste glassverk 1741—1777. Av Ada Buch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Nøstetangen Christa I F ah r i q u e»

pokaler. Ganske særlig rikt utfolder den
sig i gravyrens fine lek over flatene.

I det store utland, først og fremst i
Tyskland, er det på denne tiden
fasett-slipningen som dominerer i
glassdekora-sjonen. Nøstetangen har også fremstillet
endel slepne glass, men de hører hverken til
verkets tallrikste, originaleste eller mest
vel-lykkete produkter. Slipningen med det store
forbruk av materiale og den sene
arbeids-prosess har vel vært en for kostbar
dekora-sjonsmåte for vårt lille verk. Istedet
benyttet man sig av plastiske,
hyttearbei-dete dekorasjoner, for det første av blåsning
i form, slik at det fremkom relieffaktige
fiatemønstre, som vi ser det f. eks. i
poka-lenes bunddekor med rutemønstre eller
dreide fliker, det såkalte »Løv»; for det
annet av pålagte dekorasjoner, som de
riflete, lenkeformete eller glatte båndene
og de ornerte rosettene som danner
dekora-sjonen på flasker og månge andre
gjen-stander; endelig av friplastiske former som
blomsterformene på lysekronene eller
kro-nene på pokalenes lokk.

Det er rioe vi kjenner som et
gjennem-gående trekk i hele vårt lands
kunsthistorie, denne bruken av de billigste
virkemidlene. Det forhindrer ikke våre
frembringelser i å være fullværdige i
dekorativ og rent kunstnerisk henseende, og
akkurat når det gj eller glass har
forenklingen iallfall vært til det beste. For den
moderne smak med sine strenge krav til
materialvirkningen betyr slipning i mange
tilfeller en fornektelse av materialets
egen-verdi, og myke, elastiske former som de vi
finner på de uslepne
Nøstetangenproduk-tene, vil ofte tiltale oss mer enn de samtidige
praktstykker fra det store utland med sine
gnistrende fasetter. Nøstetangenglassenes
kvalitet varierer sterkt: mange av arbeidene
viser en feilfritt materiale og fullgodt
håndverk, mens andre viser grumset og
uklart glass og ufullkommen bearbeidelse.

Sin rikeste utformning liar Nøstetangen-

P ok al med lufttråder i
stilken.

stilen fått i lysekronene. Med sine grasiøst
rundete former virker de velgjørende rolige
og harmoniske, og tross den forvirrende
mangfoldighet av detaljer er hensynet til
helhetsvirkningen aldrig tapt av syne. Her
benyttes ofte farveveksling, en diskret
sammensetning av hvitt og grått eller en
skarpere kontrast mellem hvitt og
manganrødt. I en stilling for sig står de tre
lysekronene som ble laget til den nybygde
kirken på Kongsberg, hvor de ennå
henger og danner et viktig element i et av vårt
lands rikeste og stilrenste rokokointeriører.
Det er en stor midtkrone og to like
sidekroner. De er bygget opp, som alle Nøste-

83

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free