- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
187

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - »Nøstetangen Christal Fabrique». Norges eldste glassverk 1741—1777. Av Ada Buch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Nøstetangen Christa I F ah r i q u e»

for den rundhåndete gj estfriheten som er
et så fremtredende trekk i tidens kultur.
Innskriften forsikrer i inntrengende ordelag
om vertens store giede over å se sine
gjester hos sig, og forsikrer om at de alltid
vil være like velkomne:

Velkommen hvo du er naar du er ærlig Ven
Velkommen første gang og hver gang hid igien.

Rundt billedet av huset er gjerne satt
inn små figurscener og vakre
landskaps-bakgrunner, og så er det gjerne et
ramme-verk i fjærlett rokoko-ornamentikk, som
omslutter eierens navnetrekk.

Like interessante som pokalene er de
graverte drikkeglass-seriene. Det finnes sett
på f. eks. 12 eller 24 glass med forskjellige
billeder på hvert, men alle fra samme
motivkrets. Seriene med allegoriske
fremstillinger viser således livets forskjellige
stadier fra vuggen til graven og er ledsaget
av manende og moraliserende innskrifter.
I den mer realistiske genre har vi serier
med billeder fra landets næringsveier. Det
er ren anskuelighetsundervisning i de
forskjellige håndverks- og industrigrener;
redskap og fremgangsmåt er er gjengitt
med en utrolig nøiaktighet. Av alle norske
graverte billeder er kanskje disse de
interessanteste. For det første har de i mange
tilfeller en særlig høi, kunstnerisk verdi,
og så har de dessuten gitt giavørene
større chance for utfoldelsen av deres
fantasi enn noen andre motiver. Her var
de ikke bundet av forbilleder, men kunne
fleffe inn figurscener og landskapsbilleder
mer og mindre som de selv ønsket. Det er
også ganske fabelaktig for et liv og en
bevegelse gravørene har greid å legge i
skikkelsene i denne miniatyrkunsten, hvor
figurene jo sjelden overstiger halvannen
centimeters høide. Landskapsbilledene
er ofte små perler av stemningsbetonet
realisme, som i de beste stvkkene kan nå
rent lyriske høider.

Pokalene og drikkeglass-seriene er monu-

Gravyr på S ol um pokalen:
D rammen sf jorden.

mentalverkene i norsk gravyr. Men ved
siden av har vi også enklere saker hvis
gravyr innskrenker sig til et par initialer i
en rokokoramme. Det er mest drikkeglass,
men også en del karafler,
luktevanns-flasker o. 1. som bærer denslags
dekorasjo-ner. Frodige og livfulle er disse mindre
tingene også.

En særlig interesse knytter sig til
Nøste-tangengravyren ved det at enkelte av
gravørene har signert verkene sine. Fint
skjult i ornamentikkens intrikate slyng har
de plasert sine initialer, eller kanskje hele
navnet. På den måten kjenner vi to
gravører og kan danne oss et billede av deres
individuelle stil. Det er Heinrich Gottlieb
Køhler, som var sliperimester på
Nøstetangen gjennem hele verkets glansperiode,
og det er Villas Vinter, om hvis ytre
om-stendigheter vi vet mindre. Vi kjenner til
flere andre gravører også, men deres verker
kan vi ikke identifisere.

Alle gravørene var i begynnelsen
ut-lendinger, og de fleste tyske, således både
Køhler og Vinter, og deres kunst har også
sine forutsetninger helt og fullt i
Tyskland, Men efterhånden som de levet sig inn
i sitt nye norske miljø, merker vi at deres
stil antar et umiskj endelig norsk
sær-preg. Det viser sig i både teknikk og motiv-

187

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free