- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
307

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Edvard Weie. Af Leo Swane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Edvard Weie

Kompositionsskitse efter Delacroix: Dante o g Virgil. C. 1925.

somme øjne overfor det nye, som tog sig af
ham, maleren Johan Rohde, dennes ven
kontorchef H. Chr. Christensen og den
udmærkede Fyenbo-maler Peter Hansen, i
hvis hjem han ofte kom. Megen betydning
fik naturligvis ogsaa bekendtskabet med
kammeraterne; det staar for mig, som om
Isakson endnu ikke spillede saa stor en rolle
for ham, det blev først senere, da den
udmærkede svenske maler kom under saa
stærk indflydelse af den samtidige franske
malerkunst og Weie ogsaa vendte sine
blikke i den retning; derimod betød den
anden svenske maler i København, Gustaf
Wolmar, meget for Weie i disse aar og
blev ofte nævnt af ham som en begavet
kunstner, man maatte følge med den
største interesse. Typisk var forholdet til
Giersing, som Weie utvivlsomt satte højt i
kunstnerisk henseende, men menneskeligt

ikke kom nær; de havde dog meget
tilfælles, fx. i musikalske interesser, men
disse dyrkedes af Giersing metodisk, mens
Weie naaede til en fin fornemmelse for det
klassiske gennem intuition eller instinkt.
Jeg tror, at der fra Weies side var en slags
underlegenhedsfornemmelse overfor den
vel-skolede Giersing, medens denne til
gengæld kunde vrisse ad den megen
forkælelse, der blev Weie til del.

De tidlige aar med indtrykkene fra
Zahrtmann, Peter Hansen, Wolmar, har
ikke sagt Weie noget om Frankrig, men
trods alle de ældre var Paris efterhaanden
blevet det sted, de unge følte som deres
Mekka, og i 1912 skaffede en lille kreds
ogsaa Weie de faa hundrede kroner, som
kunde muliggøre en rejse derned. Den
blev paa en vis maade en skuffelse, maaske
næsten en katastrofe for den ensomme

307

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free