- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
310

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Edvard Weie. Af Leo Swane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Leo S w a n e

En maler ser paa motiv. Christiansø. 1917.

deres sarte rosa, gullige og grønlige toner
danner den yndefuldeste farveharmoni.
Til andre tider, fx. i det omtalte billede
af den unge månd under træet, kan farven
blive meget hæftigere, men den bevarer
altid en fin, klingende renhed. Og saa er
der det interessante ved Weies produktion,
at han tager saa store og forskellige opgaver
op; han kan ikke sættes i baas som
landskabsmaler eller lign., der er en rigdom i
hans motivkreds, som vidner om hans
menneskelige rigdom og fantasi.

Alt det bedste i hans kunst kan dog
maaske samles i det ene ord: det abstrakte
i den.

Det abstrakte er i vor tid blevet
fællesbetegnelse for en kunst, der overmaade
ofte ikke har andet med det abstrakte at
gøre, end at den ikke »forestiller» noget.
Det er ikke sikkert, at dette i sig selv er
en dyd, det er i hvert fald en dyd af egen
negativ karakter. De positive værdier frem-

kommer først, hvis det abstrakte stof kan
tvinges til at give værdier fra sig, i plastik,
i rumfornemmelse, i rytme, i farve, som
ikke kan gives os paa anden og stærkere
maade. Det er imidlertid min personlige
fornemmelse, at betydningen af det
abstrakte føles langt stærkere, naar det
forenes med direkte naturindtryk. Der er
ingen af de abstrakte malere i Danmark,
der for mine øjne virker saa musikalsk,
som Vilhelm Lundstrøm gør det i sine
figurbilleder, eller som Weie gør det i alt,
hvad jeg kender af ham, lige fra de ganske
tidlige malerier. Haandgribeligt, kunde
man næsten sige, kommer dette abstrakte
frem i alle hans billeder ved hans
behandling af oliefarven. Han bruger den aldrig
til at opnaa stoflige virkninger, han søger
aldrig en karakteristik af de forskellige
tings materielle ydre; frugter, stof, grønne
blade, alt males i et nature morte med
samme behandling og faar derved en mærke-

310

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free