- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
402

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Modern engelsk grafik. Av Campbell Dodgson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Campbell D o d g s o n

William Sträng. Socialister. Etsning.

Det var omkring 1860, som en mäktig
förnyelse av originaletsningen ägde rum
under inflytande särskilt av amerikanen
James McNeill Whistler och av hans
engelske svåger Francis Seymour Haden, vilka
båda länge hade bott i Paris och utgjorde
en föreningslänk mellan den franska och
den engelska skolan. Etsningens
pånyttfödelse i Frankrike, förbunden med namnen
Meryon, Millet och Braquemond,
förläggaren Cadart och kritikern Philippe Burty,
hade börjat något tidigare. Meryons mest
berömda etsningar från Paris äro daterade
från 1850 till 1854. Haden själv hade etsat
så tidigt som 1843, men han nådde icke
sin mognad förrän 1859, då han såväl som
Whistler återvände från Paris. Han
upprätthöll sin förbindelse med Frankrike

och utgav en betydande serie etsningar,
Etudes à l’eau-forte, i Paris 1865. Haden,
vars viktigaste arbeten falla inom
landskapet, studerade ivrigt Rembrandt och
pläderade ständigt för originaletsningen till
motsats mot reproduktionen av målningar;
han införde i England benämningen
»pain-ter-etcher» som en motsvarighet till det
franska »peintre-graveur» och gjorde allt
som stod i hans makt, häri understödd av
sin vän konstkritikern P. G. Hamerton,
för att göra engelsk kritikeropinion
förtrogen med de ideer och doktriner som detta
ord betecknade. Han trodde fast på
fördelarna av att etsa direkt på plåten och
efter naturen, och att använda en fri och
spontan linje utan mödosamt utarbetande.
»Att känna livligt», skrev han, »att under

402

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0450.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free