- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
78

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Michael Rosings Dagbog. Af I. C. Normann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I. C. N o r m a n n

Nationalteatret i Berlin.

den dukker først op fyrretyve Aar senere
i Scribe med Jfr. Pätges og de andre ved
personlig Paavirkning af Heiberg. Men det
oprindelige Initiativ stammer sikkert fra
Rosing; da han kom hjem, begyndte det
at lagre sig i førende Skuespilleres
Underbevidsthed.

Han oplever en Uropførelse af Don
Carlos i Wien, men møder til sin Overraskelse
og Harme den af ham selv og ogsaa
Tyskerne forhadte franske Tragediestil, i opkogt
Form; kun i et enkelt Optrin, det med
Carlos ved Posas Lig, dukker det Spil i
Vejret, som senere gav Schiller den Stil,
der tilkom ham, Burgteatrets delvis ved
Meiningerne, delvis ved Josef Kainz paa
Trods af Goethetraditionen paa Kgl.
Schauspielhaus i Berlin. Man lærer heraf, hvor
frisk og sund Rosing kunde være bleven
paa Tragediens Omraade, om det havde
været ham forundt at kaste sig ud i den.
Som Teoretiker er han ihvertfald paa rette
Vej. Man ser det ikke mindst, da han for
første Gang oplever sin elskede Shakespeare
(som han heller aldrig kom til at spille,
men hans Lærling Foersom oversatte),

Schröders ordnede og afdæmpede Udgave
af »Der Kaufmann von Venedig» paa
Berliner Schauspielhaus med den furiøse blide
Fleck som Købmanden. Han spiller ham
for meget Komedie. »Shakespeares
Stykker maae spilles med den samme Aand, de
ere skrevne i, ellers kan de lige saa gierne
blive hjemme dermed; — — det første
Nødvendige til disse Slags Stykker er: et
sikkert Ensemble, er det der ikke, saa god
roelig Nat Shakesp.:!»

Værkets Kærne er Dagbogens bestandigt
redelige Svar paa, hvordan Rosing var som
Skuespiller, og derigennem paa, hvordan
dansk Skuespilkunst formede sig i den Tid.
De Svar peger alle i én bestemt Retning.
Han ser i Mannheim Iffland spille i
Cum-berlands »Den Coleriske» og reagerer med
vanlig Hæftighed mod hans pretentiøse og
pretiøse Overdrivelser. Den Coleriske har
ved Lejlighed begaaet et Mord og skal nu
angre det, men istedetfor at dæmpe sit
Spil overeksponerer Iffland det hysterisk
for formodentlig derved at afdække indre
Uro. I Paris paa Théåtre français forser
Rosing sig med Rette paa St. Fall som Cid,

78

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free