- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
97

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Tradition och förnyelse i det moderna finländska måleriet. Av Ola Zweygbergk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Magnus Enckell. Parkbild, Kaisaniemi. 1915.

Tradition ock förnyelse i det mo derna
f inlands ka måleriet

Av Ola Zweygberg k

^*^JJ.RÄNSEN mellan det moderna
måleriet och den äldre konsten i Finland
markeras rätt tydligt av regnbågsfärgernas
intåg. Visserligen ställde sig de finländska
målarna icke utan förbehåll i de nya
tekniska parollernas tjänst, och man kan i stort
sett säga, att de reagerade ovanligt
självständigt mot det impressionistiska
ljusmåleriets revolution. Men impulserna från det
nya franska måleriet blevo icke desto mindre
av genomgripande betydelse för den finländ-

7—Ord och Bild, 53:c årg.

ska konsten genom att de rent måleriska
kvaliteterna överhuvudtaget ställdes i
förgrunden och sålunda skapade en ny
färgkonst, som tydligt skiljer sig från den
»nationella romantikens» litterärt betonade
konst.

Huruvida den formella nydaning, som
ljusmåleriet betydde, också motsvarades av
ett nytt »innehåll», av en ny livssyn och
nya själsliga värden, är svårare att säga.
Det förefaller likväl som om så vore fallet

97

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0121.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free