- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
107

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Tradition och förnyelse i det moderna finländska måleriet. Av Ola Zweygbergk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tradition o c li förnyelse i det finländska måleriet

lands moder vars offer var det största av
allas.

Den andra fresken, »Finland bygger» har
jag en gång skildrat med några ord, som jag
här tillåter mig att återge, emedan jag icke
kan prestera en kortare karakteristik.
»Finland bygger är i likhet med
systerkompositionen bunden av en bestämd rörelse, ett
tankens framåtskridande, vars stationer
markeras av relativt slutna och i sig vilande
grupper av stor individuell skönhet och
pregnans. Upptakten bildas återigen nere i
kompositionens högra hörn. Det är de
skyddssökande, av ångest slagna kvinnornas
grupp, vilka i likhet med den uppe i
hemmets förkolnade ruiner kringirrande
kvinnogestalten borra sig in i medvetandet med
etsande skärpa. Mot den frusna och
upprivna stämning, som vilar över dessa av
kriget hårt gisslade, väger i ljus kontrast
kompositionens vänstra del, som skildrar
hemmets återuppbyggnad i en anda av
tillförsikt och framtidstro. Löftet bäres av
den unga kvinnan i bildens mitt, som
badande i en bred ljusflod lyfter sitt barn
mot framtiden. Denna förklarade gestalt
är den accent, som slutligen bestämmer hela
bildstämningens färg, liksom Pietà-gruppen
gör det i fresken Finland vaknar.»

Om Finlandiafreskerna sålunda genom sitt
•>litterära» motiv beteckna en återgång till
sekelskiftets monumentalkonst, så är deras
formella prägling alltigenom modern.
Segerstråles stil företer ringa likheter med
Gallen-Kallelas, och de likheter som finnas
förefalla att vara dikterade av en dekorativ
monumentalkonsts orubbliga krav. Det nya
i Segerstråles fresker är — förutom ett nytt
andligt innehåll — den starka
inspräng-ning av ljus, som tillåter skapandet av
dramatiskt tillspetsade kontraster och som
även i bilden inför den visionära accent,
som är så typisk för Segerstråles konst och
temperament.

Lennart Segerstråles Finlandia är det
mäktigaste verk som sett dagen i Finland

Lennart Segerstråle. Finland
bygger. Del av fresken Finlandia.
Tillhör bergsrådet G. Serlachius, Mänttä.

sedan Gallen-Kallela avslutade freskerna i
Nationalmuseum i Helsingfors. De
representera en heroisk konst, som visar tillbaka
till den nationella romantiken, men som
samtidigt öppnar ett intressant perspektiv
framåt i tiden mot en av Finlands nyaste
öden inspirerad monumental konst.

Trots att det moderna finländska måleriet
inledes med det impressionistiska
ljusmåleriets revolution av färgkonsten och
genomgående uppvisar ett starkt intresse för
rena formvärden, blir det slutliga intrycket
av denna period i Finlands konsthistoria
dock icke en bild av tekniska och formella
strävanden. Finlands konst har alltid varit
allvarlig, och den har även under de senaste
decennierna bemödat sig om att finna
personliga och naturliga uttryck för sitt väsen.

107

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free