- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
108

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Tradition och förnyelse i det moderna finländska måleriet. Av Ola Zweygbergk

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ola Zweygbergk

Stilexperimenten ha som sådana rönt föga
intresse bland de finländska målarna, och
man torde kunna säga att dessa i stort sett
reagerat mycket självständigt mot de
främmande inflytelserna. I allmänhet har det
gått så till, att de finländska konstnärerna,
sedan de stiftat bekantskap med de nya
konstriktningarna, med impressionism,
neo-impressionism, syntetisk konst,
expressionism, kubism etc., under en mycket kort
tid nyfiket prövat deras
uttrycksmöjligheter för att därpå utan tvekan men ofta med
stor möda söka utbilda en personlig »stil»,
berikad med de nyvunna formella insikterna.

Detta reaktionssätt ger en viss
enhetlighet år skedets konst, som för övrigt verkar
utpräglat individualistisk. Det är möjligt,
ja t. o. m. sannolikt, att man i ett längre
tidsperspektiv skall kunna urskilja själs-

liga värden, som äro gemensamma för det
moderna finländska måleriets
förgrundsfigurer och som sålunda ge oss rätt att tala
om en modern livsåskådning. Men ännu är
tiden knappast inne att ge sig in på ett så
vanskligt problem. Nästan lika svårt är
det att finna några egenskaper, vilka skulle
kunna sägas utgöra ett nationellt
karaktärsdrag i den moderna finländska konsten,
vilken därigenom skulle sluta sig närmare
till Finlands äldre konst. Måhända är dock
det allvar och den kärvhet, som lägger sin
sordin över det finländska måleriets både
mörka och ljusa tongångar, ett sådant
typiskt finländskt lynnesdrag, vilket kanske
skulle framträda ännu tydligare vid en
jämförelse med den konst som sett dagen under
sydligare luftstreck eller vid sidan av det
svenska måleriets blondare kynne.

ioS

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free