- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
121

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Från Heidenstams pojkår. Verser, brev och teckningar. Kommenterade av Staffan Björck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Frän Heidenstams pojkår

Heidenstams tankevärld Detta ställe och
några i det följande ger en slående
bekräftelse på den tillbakablickande diktarens
egna ord i Kastanjerna: »Tankarna på döden
sysselsatte mig till den grad, att döden
nästan dagligdags ingick i mina lekar.»
Livet igenom och inte minst på det sista
kretsade Heidenstams dödstankar med
förkärlek kring dödens materiella sida: liket,
svepningen, kistan etc., och tanken på
kroppen i graven kunde fylla honom med
en förlamande ångest; man behöver bara
läsa Första natten i kyrkogården i Nya
Dikter. Det är egendomligt att finna detta
förhäxade intresse för »gravens hemska
rum» redan hos pojken.

Det är lämpligt att just i samband med
denna dikt litet närmare betrakta en
Heidenstamsteckning, delvis reproducerad
här. En annan hand än tecknarens har
bokfört stunden för konstverkets födelse: på
aftonen den 30 nov. 1872. Ett rutigt grått
ark i kvartformat är på båda sidorna
fullklottrat med figurer. Ur artistisk synpunkt
imponerar inte prestationerna. Man får
över huvud taget av den lilla gyllenkrokska
samlingen ett intryck av att Verner von
Heidenstam utvecklades långsamt och sent
både som poet och konstnär. Något estetiskt
underbarn har han minst av allt varit.

Den 30 november är Karl XII:s dag,
och det är kanske inte rådligt att se
vittnesbörd om en tidigt grundlagd lidelse för
Karolinernas konung i det faktum, att
papperet från 1872 rymmer åtminstone tre
Karl Xll-porträtt, bland dem en
snabbskiss av Molins några år tidigare resta
staty. Bland övriga namngivna svenska
stormän som förevigas, finner man en rad
monarker samt »Beskof» och Bellman (på
dödsbädden?). Utländska potentater är
Kristian II, Victor Emanuel II, Wilhelm I,
Pius IX och Napoleon III. Det
fransktyska kriget och dess efterdyningar
påverkade ännu en svensk pojkes
föreställningsvärld, och militärer med det typiska "jo-

Betty Gyllenkrok.

talssnittet på mössa, skägg och mustascher
finns det flera. En kallas Basen. Det är
förstås marskalk Bazaine, vars olycksöde
länge sysselsatte fantasin också i Sverige.

I den septemberkväll kring lampan, som
så suggestivt levandegöres i inledningen till
Klassicitet och germanism bildar
fransktyska kriget den tidshistoriska fonden;
berättaren satt den gången och lekte fransmän
och tyskar med röda och blå blykapslar.
Men då tidningsmeddelandet kom om
kapitulationen vid Sedan, hade man väntat
något annat: nyheten om Karl XV:s död.
Nu två år senare har det budet kommit,
och det är tydligt, att det gjort ett starkt
intryck på den trettonårige undersåten
Verner von Heidenstam. Ännu ett par
månader efter dödsfallet sysselsätter det
honom, och det mest frapperande med
klottret från den 30 november är onekligen
den plats som dödstanken upptar även här.

Naturligt nog spelar rekvisitan här en
ännu större roll än i poesin. Flera bilder
visar bernadotteska sarkofager och en

121

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free