- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
305

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Knud Sønderby. Af Fredrik Schyberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Knud Sønderby
Af Frederik Schyberg

\.NUD SØNDERBY har skrevet fire
Romaner, et Skuespil og en Rejsebog fra
Grønland. Skuespillet »En Kvinde er
overflødig» gjorde ham skandinavisk berømt.
Rejsebogen fra Grønland, »Grønlandsk
Sommer», placerede ham meget fint som
Sprogkunstner, som Stilist, men det er i Romanerne
hans egentlige Originalitet og største
Betydning som Forfatter foreløbig er at finde. Han
har i de fire Romaner givet og indfriet meget
store Løfter. Men han er endnu ikke blevet
fuldt anerkendt for sin Kvalitet, skønt han
har sin egen Tone og sin egen særlige Plads i
dansk Nutidsdigtning. Han vil engang blive
nævnt som Prototypen paa Tredivernes
Ungdom i Danmark og som denne Ungdoms mest
personlige Forfatter.

Sønderby debuterede i 1931 med »Midt i
en Jazztid», en Bog som vakte stor
Opmærksomhed, næsten Sensation, og i direkte Følge
af Sensationen Polemik og Forargelse. Bogen
naaede paa Grund af sit Indhold, og man fristes
til at mene paa Trods af sin Form, som er
meget artistisk, ud til et Publikum, der ellers
ikke beskæftiger sig med Litteratur. Den
fremstiller unge Storbymenneskers Dagligliv,
Bourgeoisi-Ungdom, Studenter-Ungdom og
Danserestaurationernes mandlige og
kvindelige Klientel i Jazzmusikens Tegn. Dens
Skildringer har et desillusioneret Præg, ikke
mindst i de erotiske Passager. Et ældre
Publikum betragtede den som kynisk, en
Skæbne der ofte rammer Bøger hvis
Særpræg og Dyd, det er at skrive Sandhed. Det
unge Publikum, som var jævnaldrende med
Bogen, erkendte dens Ærlighed og havde Øre
for den særlige Tone bag Beskrivelserne, en
Tone af tidlig Erfarenhed blandet med
purung Tvivlraadighed, Modenhed og
Umodenhed i ét, tilsyneladende Sikkerhed, som det
sømmer sig en sportstrænet Ungdom,
dækkende over menneskelig Usikkerhed,
Ensomhedsfølelse, Lede og Længsel. Bogens
Glanspunkt er Skildringen af Jazzmusikkens,
især Saxophonmusikkens, Betydning for en
ung uartikuleret Generation ved dens Evne
til at »besørge en Tankegang», paa egen Haand
give Udtryk for en Livsholdning, hvis Ind-

20—Ord och Bild, 53:e årg. ~

Knud Sønderby.

hold mere er Stemning end Mening. Sønderby
siger om de unge Mennesker, han ser danse
i Projektørernes Lys, at de »hörer deres Tid
til, i deres Renlighed og Angst for Hykleriet»,
men han tilføjer med sagte Stemme »og i
alt det Onde». Bogen, som med vemodig
Ironi skildrer en mislykket eller rettere to
mislykkede Kærlighedshistorier, slutter med
et Opgør med den unge Hovedperson, der med
paatagen Nonchalence saaledes »har levet
Livet», sin Generations specielle Liv. Han har
»prøvet alting»: »Aa ja, alting som altid blev
til ingenting, alt det værdifulde, som man
gjorde værdiløst.»

»Midt i en Jazztid» er paa én Gang Skildring
af en purung Generation, som Forfatteren i
Kød og Blod og Ondt og Godt føler sig
solidarisk med (»Jargon er meget sunde Sjæles

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free