Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Göteborgs Stadsteater. En återblick på säsongen 1943—44. Av Axel L. Romdahl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
»Mans kvinna». Harry Ahlin som Pavel Gertsson och Ingrid Borthen
som Märit.
Göteborgs Stadsteater
En återblick på säsongen i♀43-—44
Av Axel L. Romdahl
’TADSTEA TERNS säsong har varit
framgångsrik för teatern och givande för
publiken — säkert också stimulerande för
regissörer och skådespelare. Premiärerna ha
kommit med jämna mellanrum, parvis
sammankopplade vid ett veckoslut, i regel en
gång i månaden — en på Stora scenen och
en på Studion. Ingen pjäs har behövt läggas
ned i förtid och ingen har måst prolongeras
så att hela spelplanen förryckts. Visserligen
meddelade ledningen i programbladet vid
premiären den 24 mars att två pjäser
ytterligare voro under förberedande, »Lyckans
gullgosse» av Clifford Odet för Stora scenen
och James Bridies fars »Flickan som inte ville
resa till Kuala Lumpur» för Studion. Men det
blev ej plats för dem innan den sista april,
då teatern stänger och dess sujetter skingras,
medan publiken lockas av vårens ljusa kvällar
och Liseberg.
Programmet har upptagit två engelska
och tre amerikanska stycken, två danska,
ett norskt, ett ryskt och två svenska. De
båda svenska ha varit urpremiärer för
Europa. Ett enda stycke kan betraktas såsom
klassiskt, Ibsens »Kärlekens komedi», men
flertalet har ägt en hög litterär halt och haft
något väsentligt budskap till åskådarna.
Stadsteatern har under dessa
skickelsedigra år lagt sig vinn om att vara ej blott ett
konsttempel men ett frihetens och vettets
fäste, en plattform för tankeväckande och
332
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>