Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Slutbragden. Till nittioårsminnet av Hugo Birgers födelse. Av Sixten Strömbom
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Rue Gabrielle. 1879.
Göteborgs Konstmuseum.
(Birger och Josephson bodde i det lilla huset inom trädgården t. v.)
Slutbragden
Till nittio årsminnet av Hugo Birgers födelse
Av Sixten Strömbom
18f O-TALETS nya konstnärsgeneration
bars i sin livsstämning ännu av Karl XV:
s-tidens överdådiga tempo, dess muntra
sällskaplighet, borgerliga liberalism och
romantiska dröm om Bragden. Tvärs igenom de
stockholmska studieårens umbäranden och
missräkningar höllo dessa ungdomar uppe
sitt lättsinniga överdåd och sin kamratliga
entusiasm. Där uppstod tidigt mytbildning
i deras intensiva kotteritillvaro, på
ynglingars vis dyrkade man varandras
speciella egenheter, man samlade drag till vars
22— Ord och Bild, 53:e årg.
och ens karakteristik. Och i denna täta
atmosfär av vänskap och framtidstro växte
redan under akademitiden ut den
individuellt nyanserade grupp, vilken i Paris
skulle leva vidare som en liten svensk
nation, utvecklas i fortsatt samvaro, mogna
i studiet av gemensamma franska
förebilder, fira segrar och lida nederlag på
gemensam konstnärlig vädj obana, den stora
Salongen vid Champs Elysées. Som en
naturlig generationsgrupp gingo slutligen dessa
»pariserpojkar» under Ernst Josephsons
337
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>