- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
343

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Slutbragden. Till nittioårsminnet av Hugo Birgers födelse. Av Sixten Strömbom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Slulbraguen

Frukost i Granada.
Göteborgs Konstmuseum.

den djävulen inte! Voilà pour lui!»1

De fem äktenskapsåren kommo att
uppdelas i spanska, nordafrikanska, franska
och svenska séjourer och resorna
däremellan. I Sverige sökte och vann konstnären
det ekonomiska underlaget för makarnas
existens (vars balans emellertid alltid
skulle vara vacklande). Spanien,
Nordafrika och Frankrike blevo hans egentliga
arbetsområden. Trots ivrig kamp för att
med modemålarens alla vapen göra sig
gällande på parisersalongen, blevo Hugo
Birgers framgångar där aldrig så betydande
som t. ex. August Hagborgs, Richard
Berghs och senare Zorns eller som vid
enstaka tillfällen Ernst Josephsons och Nils
Forsbergs. Med en optimism, värdig ett
större mål, men som varken motgångar
eller sjukdom kunde nedslå, fortsatte han
in i det sista att sträva efter ett
genombrott på modekonstens stora tävlingsbana.
Ännu in i det sista drömde han om ett

1 Pauli, Konstnärsbrev II, s. 17.

artistiskt stordåd, och med uppbjudande
av sina yttersta krafter samlade han sig
också till något, som man väl kan kalla
hans livs slutbragd.

Birgers konstnärliga produktion — spridd
som den blivit åt alla väderstreck —■ ger ett
allmänt intryck av hans flaxiga,
oför-vägna temperament. Illustrativa, tekniskt
ganska högt drivna, anpassade efter det
artistiska dagsmodets växlingar, äro hans i
ateljén utpenslade tavlor typiska prov på
åttiotalets tidsstil i all dess svajighet och
dyrkan av fransk elegans. Hans direkta
friluftsstudier däremot frappera, som nyss
nämndes, genom personlig friskhet och
spontaneitet i valörbehandlingen. Till trots
av kamraternas beundran sakna vi ofta i
Birgers kolorit det tonalt klangfulla, som
i så hög grad utmärker Hills och Josephsons
studier. Hans målningar kunna äga stor
läckerhet, särskilt i den rena gråskalans
variationer. Hans gulvita, skära och
grågröna halvtoner smaka väl mycket av

343

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0387.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free