- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
379

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Opera- och konsertkrönika. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Opera- o ch konsertkrönika

puttra när det vid Onegins och Lenskijs
visit dukades aptitretande till kvällsvard i
matsalen därinne. Det sceniskt
levandegörande detaljarbetet tilläts dock varken här
eller senare göra sig brett till förfång för det
sångligt huvudsakliga. Möjligen kunde
invändning göras mot en i och för sig förträfflig
statisttyp, den gamle trotjänaren: den som
så länge och så iögonfallande beskäftigt
stul-tar omkring utan att få en enda replik
miss-tänkes småningom för att vara dövstum.

En mängd äktryskt verkande typer i
tids-betonade dräkter eller granna uniformer
exponerades i operans båda animerade balscener,
av vilka den första, på lantgodset, roade med
rustikt martialiska och knapadliga inslag,
medan den senare, i furstepalatset i Sankt
Petersburg, insveptes i en air av mondän
för-nämitet; särskilt vid ridåuppgången
frapperade den välberäknade vyn av högdraget
konverserande societetsgrupper. I dessa
scener hade regissören briljant hjälp av George
Gé som utarbetat steg och attityder till
Tjajkovskijs överdådigt festliga dansmusik,
valsen, mazurkan och polonäsen.

En nutida regissör blir i och med
ljussättningen medansvarig för det dekorativa I
andra tablån gestaltades utsökt övergången
från månskensbadande natt till gryning —
ljusfenomen som iakttogs både inne i Tatjanas
rum och i det genom fönstret sedda
sommarlandskapet. En i luftigt vitt hållen interiör
för en svärmisk ung flicka hade här poesifullt
gestaltats av den ene anlitade
dekorationsmålaren, M. Dobusjinskij. Bra, i en något
lantlig empire, gjorde sig också dennes
herrgårdssal där balen hölls. Men undrande satt
nog flera med mig inför sista tablåns
scenbild av samme konstnär: skulle denna kala
nisch i en korridor föreställa det
»mottagningsrum hos furst Gremin» där Onegin och
Tatjana träffas för sista gången?

Manne Runsten, som stod för övriga
dekorationer, hade gett en hemtrevlig
empireprä-gel också åt exteriören av godsets corps de
logis, som bl. a. med forstukvistens
pelar-rund något påminde en stockholmare om
Listonhill på Djurgården. I patetiska
höstfärger brann tredje tablåns park, som just
inte motsvarade librettons lockande
beskrivning av en något förfallen trädgård. Vad de
körsjungande, enligt föreskrift bärplockande
flickorna egentligen fick i korgarna vid sina
kroppsböjningar mot marken var litet
gåtfullt, för inte var det väl de ganska ymnigt

Benna Lenion-B rundin som
Tatjana i »Eugen Onegin».

fallande höstlöven? I övrigt ingenting annat
än gott om den återstående dekorativa
inramningen.

Tjajkovskij är ju musik som Dobroven
särskilt förstår sig på, och hans ledning
utmärktes åter av en både orkester och seen
omsvepande domptörblick och en intensitet som
till sista droppen kramade ut ur partituret
vad det rymmer av östslavisk trånad, sötma,
melankoli och passion. Som vanligt höll han
sina åhörare på helspänn med sina ibland
ovanligt långsamma tempon, sina furiösa
ryck och sina gärna extrema nyanser. Det
enda som direkt måste ogillas var påhittet
att med inlagt fågelkvitter förbättra andra
tablåns gryningsmusik under vilken Tatjana
sjunger: »Blott herdens pipa, men eljest
tystnad!»

Det föreföll som om Dobrovens
personinstruktion haft särskilt frigörande inverkan
på Benna Lemon-Brundin, som visserligen
inte var ny som Tatjana men nu nog vuxit
några tum. Proberstenen är ju den stora

379

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0423.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free