- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
424

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Arthur C:son Percy som konstnär och konsthantverkare. Av Marita Lindgren-Fridell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Marita Lindgren-Fridell

nyvunna franska lärdomarna voro väl
också omsatta i dessa dukar. Man
observerade vidare ett karaktärsfullt porträtt
av Percys mor. Det var arbetat i stora,
odelade färgytor och gav en inträngande
karakteristik av modellen.

I Percys äldre konstnärliga produktion
iakttar man mindre lärdomarna från
Matisse än de personligt omsmälta intrycken
av Cézanne och kubisterna. Vid en något
senare Paris-vistelse orienterade han sig
nämligen åt de sistnämndas håll och
besökte den kända Académie Vasilieff, där
Léger undervisade. Som kamrater här hade
Percy bl. a. Yngve Berg och Bertil Lybeck.
Med sin unga maka slog sig nu Percy ned i
franska landsorten, närmare bestämt i
Moret-sur-Loing. Det var strax före förra
världskriget. Nu kom Percys personliga
konst tydligt till uttryck i en del
landskapsmålningar och naketstudier. I de senare
spårar man den för konstnären ytterst
karakteriska egenskap, som man kunde
ge namnet rokokodraget, ljust och festligt
elegant, livligt lekande och samtidigt
sirligt behärskat.

Efter åren i Frankrike bosatte sig
Arthur Percy i Göteborg och umgicks
där livligt med den grupp av unga
konstnärer, som fått namnet
»Göteborgsmodernisterna». Under denna tid stod han
också i intim kontakt med Gösta Sandels
och Henrik Sörensen, något som i viss
utsträckning kan utläsas i dukarna från
dessa år. Det är övervägande
landskapsskildringar från Västkusten. De äro mörka
i koloriten och ha en dramatisk nerv och
en upprördhet i färgen, som står tämligen
isolerad i Percys konst. Han skulle snart
lämna denna linje för den blonda, milt
skimrande färgskala, som nu är
representativ för hans måleri.

I sin landskapsskildring har Percy alltid
återvänt till hemön, till Öland, som han
aldrig tröttnat på att skildra. Det Öland,

som han med öm och förälskad pensel
tolkar, är solens och vindarnas ö, som
»darrar sommaren lång av skira töcken»
(Karlfeldt), de stora viddernas Öland, där
markens ytor och den väldiga, dunstfyllda
rymden äro de dominerande
komponenterna. En ytlig betraktare finner kanske
ett sådant landskap enformigt och vänder
sig till mera pittoreska trakter. Men det
är en lyrikers landskap och det måste
upplevas som ett själstillstånd lika mycket som
ett stycke jordisk mark. Percy är i sin
landskapstolkning —- liksom i sina
blomstudier ■— en poet, som uttrycker sig i
lågmälda och förfinat skiftande strofer.
Slättutblickarna med sitt snabbt växlande
spel av ljus och dagrar äro honom välkända
sedan barndomen och det är också framför
allt rymdens atmosfäriska fenomen som
intresserar honom — liksom de intresserat
hans landsman Per Ekström. Otaliga äro
de variationer av Alvaret, som Percy målat,
Alvaret, svept i milt dis och med oändlig,
horisont, med den röda kalkstensgrundens
varma grårosa toner i kontrast till den
saftigt gröna, kortbetade gräsvallen,
kringgärdad av låga, ålderdomliga stenmurar
med vita lavar. Tunga moln välva sin
bolmande massa över uppstaplade röda
kalkstensblock, kantiga grå stenkummel
och åkerlapparnas bruna fåror. Ett
ögonblick darrar rymden av soldis, väntande
och stilla, i nästa sekund är solskenet borta
bakom askgrå molnbankar, men silar strax
åter igenom och målar guldkanter på
molnen. Det är som minspelen över ett
stort och outgrundligt ansikte. Percy har
med sin pensel fångat den stämning, som
Karlfeldt stagnelianskt skildrar i
»Ölandslegend».

De öländska strandbilderna äro talrika i
Percys konst från de sista åren. Med
torr-skaffning i ränseln för en vecka framåt
cyklar han tvärs över ön till sin ägande
sjöbod på östra kusten och ställer upp staffliet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free