- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
429

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Arthur C:son Percy som konstnär och konsthantverkare. Av Marita Lindgren-Fridell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arthur C :s o n Percy som konstnär

plastisk modellering sökt fram den rätta,
den ändamålsenliga och samtidigt mest
estetiskt tilltalande formen. Medan han som
keramiker tidigast arbetade i en livligare,
tredimensional stil med starka polykroma
effekter och modellerad dekor, har under
det sista decenniet hans keramik blivit
stramt behärskad i formen och enkel i
uttrycksmedlen. Tidigare anknöt han ju
till en gammal svensk 1700-talstradition
och hans väsengemenskap med
rokokokeramiken studeras bäst i en rad praktfulla
terriner och bålar med plastisk och målad
dekor à la Rörstrand och Marieberg.

Den formknapphet och sparsamhet i
dekoren, som numera utmärker Percys
keramiska produktion, har i hög grad
kommit det servisporslin till godo, som
signerats av honom. I viss utsträckning kan man
däri också spåra ett anglosachsiskt
inflytande, framför allt skönjbart i några
serviser med tryckt mönster, vilka återgå på
engelska förebilder. Istället för prunkande
och pretentiös dekor vill Percy lansera
bruket med bordsporslin i olika färger, vitt
och kulört, mönstrat och omönstrat i
dekorativ blandning.

Arthur Percy har också sedan en del år
tillbaka komponerat mönster för
handtryckta tyger, framför allt gardin- och
draperityger (i Elsa Gullbergs officin). Hans
textila dekor anknyter på ett intimt sätt
till hans övriga konst. Den är karakterise-

rad av samma blonda, nordiskt ljusa ton
och samma friska blommighet. Sval lövsal
om sommaren erinra hans tyger om. I
mönstret »Blad» och »Ranka» fylla stora
bladknippen ytan och skapa genom de
olika bladformerna och dekorativt varierade
slingorna både en viss kraftfylld tyngd och
lätt och lekande elegans, vilket åt helheten
skänker känslan av tjusande improvisation.
Percys mönsterkompositioner ha förmågan
att alltid »vara nya», de trötta inte, utan
avslöja nya aspekter i sin
ornamentrike-dom.

Mellan intim landskapsskildring och
yppigt blomstermåleri »rekreerar sig» Arthur
Percy ofta med några små, mycket enkla
kompositioner. Det kan exempelvis vara
en röd balsamin i sin bruna kruka, ställd
mot en milt lavendelblå bakgrund.
Enkelheten i den lilla duken är inte liktydig med
ytlighet, en egenskap som ibland tillvitats
konstnären. Om ett dylikt litet poem till
blomsterstycke skulle ha sin grund i
ytlighet, skulle det inte kunna förmedla en
sådan intensiv skönhetsupplevelse och
utstråla en sådan djup och sprudlande glädje
över formens och färgens dekorativa och
emotionella möjligheter. Det är sant, att
denna konst är älskvärt idyllisk och
problemlös. Men en konst, vars enkelhet och
självklarhet bottna i att problemen bringats
till sin lösning, har utan tvivel en uppgift
att fylla just nu.

429

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free