Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Lettiskt måleri i Sverige. Av Francis Balodis
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Francis B al odi s
A. Skride. Kegums.
i andra länder — att finna förebilder för sin
egen verksamhet i den arkaiska konsten
och i en nästan sagomystisk symbolism.
Och därför intresserade sig tidens yngre
konstnärer i början särskilt gärna för den
moderna franska konsten, och just de
proklamerade samtidigt öppen strid mot den
då förhärskande impressionistiska
naturalismen. Förvisso funno de ofta jämbördiga
motståndare i företrädarna för den äldre
generationen, som förkastade anslutningen
till främmande konststrävanden; och då
den lettiska fristaten, politiskt stadfäst,
redan kunde utveckla sitt
uppbyggnadsarbete friare i nationell riktning, skulle
det efter omkring 1924 komma till en
utjämning av alla skarpare motsättningar:
åter började man allmänt uppskatta det
smningstrogna återgivandet av naturen,
och i stället för diktade former återvände
man till de motiv som det egna landets
natur och den egna kulturen kunde er-
bjuda. I stället för abstrakta och blott
dekorativa färgkompositioner måste också
en realistisk uppfattning börja göra sig
gällande i det konstnärliga skapandet, och
det betydde självfallet en slutgiltig seger
för dagens postexpressionistiska realism i
den moderna lettiska konsten.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>