- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiotredje årgången. 1944 /
551

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Krigen och konsten. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Krigen och konsten

Francisco Goya. »Para eso habeis nacido.»

lor som från den medeltida skalden lånat
sitt uttryck. Vi bläddra i boken och finna
på varje blad vittnesbörd om den medfart
som drabbat Belgiens och Nordfrankrikes
monument. Mest uppmärksammad av alla
det förra världskrigets martyrkatedraler
blev domkyrkan i Reims. Dess förstörelse
som tillskrevs en avsiktlig viljeakt av den
invaderande fienden gjordes till ett stort och
verkningsfullt propagandanummer mot
Tyskland. I själva verket var
Reimskate-dralen dömd då fästningsstjärnan på
kartan ritades invid stadsnamnet. Endast ett
under som icke ville inträffa kunde ha
räddat kyrkan som låg mitt i en stad,
över vilken granaterna enligt krigets
obarmhärtiga nödvändighet måste regna i
tusental.

Invid järnvägssträckan Köln—Paris
ligger staden St. Quentin med sin stora gotiska
kollegiatkyrka som lyfter sig över
slättlandet som ett praktfullt seglande skepp.
Kyrkan drabbades svårt av artillerielden
under kriget 1914—18. Efter freden bör-

jade dess återställande. Det föll sig för en
konsthistoriker naturligt att då han gång
efter annan färdades förbi med mellanrum
av ett eller annat år se ut genom
kupéfönstret för att fastställa hur långt
arbetet fortskridit. Detta var ännu icke avslutat
då jag i maj 1939 sista gången for den
vägen. Det ligger något ohyggligt
beklämmande i tanken att man inte hunnit böta
det förra krigets skador förrän dessa
bemödanden avbrötos av ett nytt krig, ännu
längre, ännu våldsammare. Det världskrig
som nu synes ha gått in i sitt sista, kanske
ohyggligaste skede överträffar i
skadegörelse allt vad vårt släkte ännu upplevat.
Artilleriets skadegörelse, väl i flertalet fall
motiverad av militära operationer, är i all
sin hårdhet en lek mot flygbombningen
som låter sprängämnen och eld regna från
skyn och är i stånd till att som våldets
stormästare formulerat det »utradera» hela
städer. Warszawa och Rotterdam,
London och Coventry — så började det.
Fortsättningen skulle komma i stegrat mått,

551

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1944/0611.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free