- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
117

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Olof Ågrens utställning i Västervik. Av Arne Lindström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Olof Ågrens utställning i Västervik

Av Arne Lindström

Lördagen den 25 november 1944 ägde en rätt säregen högtidlighet rum i Västervik, nämligen öppnandet av en retrospektiv utställning av målaren Olof Ågren, som anordnats i anslutning till konstnärens
70-årsdag dagen därpå. Den nyrenoverade men inte särskilt rymliga utställningslokalen hade fyllts av en mycket intresserad publik, som inte bara representerade staden Västervik utan även rymde en del inslag utifrån. Det var nationalmuseichefen överintendent Erik Wettergren samt några av Olof Ågrens gamla konstnärsvänner, Oskar Bergman, Olof Ahlberg, Kalle Hedberg och författaren Ragnar Holmström, samt ett par samlare av Olof Ågrens konst, som kommit tillstädes.

illustration placeholder
Vinodlarens gård. 1925.

Nationalmuseum.


Västerviks konstförening är nybildad och
har vållat en del bekymmer i staden, där
man hittills levat tämligen ostörd av nya
estetiska vindar utifrån, vördande minnet
av den i staden födde Gottfrid Kallstenius
och av Bruno Liljefors, som målat i
Västerviks skärgård. Konstföreningens styrelse
har misstänkts för en otillbörlig dragning åt
en fördärvlig modernism, vartill dess
ordförandes, direktör Nils Victorins, stora och
högvärdiga samling av Kalle Hedberg utgjort
ett betydande incitament. Dessa
anteckningar i marginalen ter sig måhända
överflödiga, men som en belysning till det
motstånd som modernismen i konsten alltjämt
stöter på ute i landet ännu ett kvartssekel
efter de svenska expressionisternas genombrott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free