- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
287

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Svenska porträttarkivets index. Av Georg W. Fleetwood

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Svenska portr ättarkivets index

verk. I stället för att kritisera vill jag som
exempel på vad jag sagt peka på några på
senare tider tillkomna porträtt, som på ett
roligt sätt komplettera vår svenska
furste-ikonografi. En av de roligaste nyheterna är
väl det år 1932 från England förvärvade
helfigursporträttet av Erik XIV. Det är av
Strömbom identifierat att vara målat av
Steven van der Meulen och lär med ganska
stor säkerhet vara det friarporträtt, som
konungen sänt till drottning Elisabeth av
England och inför vilket hon rodnande skulle
ha medgivit, att om den svenske friaren i
skönhet motsvarade porträttet kunde ingen
stå honom emot. Porträttet är också
någonting enastående ståtligt och representativt,
där konungen står omgiven av det
monumentala, smakfullt heraldiskt broderade
prakttäcket. Strömboms beskrivning är också
förträfflig: »Dess karakteristik är så slående
individuell, synes så upp i dagen motsvara
Erik XIV:s personliga egenart, att man
oemotståndligt säger sig: Ja, så måste han
ha sett ut.»

För anmälaren av detta verk är det
synnerligen glädjande att erfara, att de furstliga
porträtten i den av mig återfunna och 1926
publicerade »Margareta Brahes svenska
familjeporträtt i Hessen» utgjort ett så
värdefullt tillskott till vår fursteikonografi. Såsom
de här av Strömbom ha införts i sin rätta
miljö visar det sig, att t. ex. det ståtliga
helfigursporträttet av Karl IX på slottet Romrod
i Hessen är det enda originalporträtt vi
känna av denne konung. Även om det inte
konstnärligt kan sättas så högt som det förut
beskrivna är det likväl imponerande.
Stående på den turkiska mattan, med den
väldiga hjälmen på bordet och med de bistra
dragen framträder konungen på ett värdigt
sätt som härskare och krigare.

Ännu ett av de mest intressanta svenska
fursteikonografiska förvärv, som på senare
tider gjorts är den förnämliga bronsbysten
av drottning Kristina, som år 1940 genom
förmedling av arkivrådet L. M. Bååth
förvärvades till Nationalmuseum. Den kom
direkt ur familjen Azzolinos ägo, och är

Karl IX. Originalporträtt på
slottet Romrod i Hessen.

enligt tradition i denna familj utförd av
Lorenzo Bernini. Mot detta talar dock en
uppgift av Kristina själv, att hon aldrig
skulle ha suttit modell för Bernini. Hur än
därmed må vara så har vi här ett
oförlikneligt mästerverk och ett av de mest
betydande Kristinaporträtt bland alla, så
som även Strömbom påpekar.

Många liknande exempel skulle kunna
framdragas ur denna intressanta bok, men
må detta vara nog för att visa vilken
kraftkälla för vidare forskning vi fått att ösa ur
i denna porträttarkivets index och vi
emotse med glädje dess fortsättning.

Foto: Livrustkammaren.

287

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free