- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
371

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Opera- och konsertkrönika. Av Herman Glimstedt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Opera- och konsertkrönika

långsamma tempo och den pedantiska
tydlighet varmed han i motsats till motspelarna
reciterade sitt secco. Pjäsens båda
representanter för det lantliga elementet hade bra
framställare i Folke Jonsson som drastiskt
färglagd Antonio, trädgårdsmästaren, och
Eva Prytz, som vid detta sitt första sceniska
framträdande hann visa käckt
speltemperament i Barberinas diminutiva parti.

Den dekorativa uppsättningen, av
Sven-Erik Skawonius, pockade ej på
uppmärksamhet för egen del, såsom i viss mån gjordes av
den som Thorolf Jansson i anslutning till
Harry Stangenbergs regi utförde till reprisen
1922. »Figaros bröllop», som i motsats till
»Trollflöjten» ej erbjuder några
dekorationsproblem, fick nu en inramning som nog mer
erinrade om den Elmbladska iscensättningen
på 1890-talet; den avvände som sagt ej
intresset från vad som är huvudsaken i da
Ponte-Mozarts transposition av Beaumarchais:
spelet och musiken. Men det var en mestadels
sceniskt ändamålsenlig, med elegans och smak

tillämpad rokoko som visades.

*



Publikframgång är ju inte alltid en
tillförlitlig mätare på en föreställnings
konstnärliga värde. I annat fall skulle »Sköna Helena»
— d. v. s. »Offenbachs och Tjernelds Sköna
Helena», såsom en kollegialt välmenande
recensent oavsiktligt dräpande
ursprungs-betecknade den i våras i repris givna
föreställningen — i annat fall skulle den nå högt på
värdeskalan. (För Offenbach och
Meilhac-Halévy kunde verkligen succés tänkas vara
konstnärligt betingad, låt vara att en operetts
generella dragningskraft på en bredare publik
gör framgången mer lättvunnen.)
»Lycksalighetens ö» vann emellertid en välförtjänt,
för ett svenskt verk mindre vanlig framgång.
Den korta livslängd som trots gott utförande
beskärdes »Den nattliga gästen» kunde ej
beklagas, och att »Guaranys» publikframgång
trots lysande presentation blev måttlig, får
också tas med sinnesro. »Tiggarns opera»
hade varit värd ett något större publikintresse
än vad som nu visades. Att »Figaros bröllop»
blev spelårets största publikframgång betydde
en seger för det konstnärligt värdefulla.

Regementets dotter, då? Många ha blott en
axelryckning för Donizettis opera, som fick
sin repris under höstsäsongen. Gång på gång
under spelåret, när något annat slagit fel,
har den dykt upp igen på repertoaren, och

Hjördis Schymberg i »Regementets
d ott er».

de röda lyktorna har ofta lyst bredvid
fasadens titelskylt. »Märkvärdigt fall!» — för att
tala med en av Wagners mästersångare.

Sådan nivå når inte precis det mer än
100-åriga verket att epitetet klassiskt här kan
appliceras. Mer uppskattade för artistisk
kvalitet är de båda ur Donizettis produktion
uppskjutande buffo-operorna »Don Pasquale»
och »Kärleksdrycken», båda givna i
Stockholm och av vilka den senare förr även hos
oss åtnjutit mycken popularitet. Någon opera
buffa är ju inte »La fille du régiment».
Komponerad till fransk text och för Opéra comique
i Paris, är den själv till sin musikaliska
karaktär en opéra comique, visserligen av ett
enklare, ibland nästan operettmässigt slag.
Auber kan emellertid det helt flyktigt
nedkastade partituret någon gång erinra om,
t. ex. i ett sådant enstaka lyckat
ensemblenummer som andra aktens graciösa
pladder-terzett, med de varandra blixtsnabbt
avlösande stämmorna.

Just »Regementets dotter» ger inte ofta
belägg på det av Hanslick påpekade
förhållandet att i Donizettis komiska operor brukar
allvarliga och vemodiga ögonblick få ett

371

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0415.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free