- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofjärde årgången. 1945 /
403

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Skärseld och kammarmusik. Av Th. Warburton

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Skärseld och kammarmusik



För att bli ägare till vad ni inte har
måste ni vandra utarmningens väg.
För att nå fram till vad ni inte är
måste ni genomgå ert icke-varas väg.
Och vad ni inte vet är allt ni vet
och vad ni har är vad ni inte har
och där ni är, där är ni inte.

Detta förefaller inte att vara falskt
djupsinne; men att det är utsökt preciöst kan
inte förnekas. Det sublima är i fara att slå
över i sin pinsamma motsats, dubbelt
pinsam, eftersom man vet att Eliot är en
smakens och precisionens vårdare utan
jämförelse bland samtida kritiker.

Men det är nödvändigt att svälja Eliot
hel, om man vill söka fullt utbyte av hans
dikt. Four Quartets belönar ett studium av
detaljerna med den alltmera växande
gripenhet man erfar, då man efter att
nödtorftigt ha lotsat sig förbi blindskären,
repeterar och låter de fyra verken klinga ut i
en oavbruten följd utan frågvisa
kommentarer. Man bör akta sig för faran att de
motsägelser man har på tungan blir lika
preciösa som de få ställen som förefaller
att motivera dem.

*



De fyra kvartetterna kunde också bära
namn efter de klassiska elementen och heta
Luft, Jord, Vatten och Eld. Eller de kunde
vara uppkallade efter fyra skeden av dygnet
och förslagvis rubriceras Skymning, Natt,
Dagbräckning och Dagsljus. Också
hänsyftningar på årstiderna skymtar fram i
olika avsnitt. De titlar som Eliot har
stannat vid är emellertid alla ortsnamn:
Burnt Norton och East Coker är byar i
västra England, den senare är den ort
varifrån Eliots puritanske stamfar
utvandrade till Massachusetts på 1660-talet; The
Dry Salvages, troligen en förvrängning av
Les trois sauvages, är en samling klippor
och skär med en fyr vid det nya hemlandets
kust; Little Gidding säger oss ingenting,
men är av diktens innehåll att döma också
en engelsk by, som tydligen står i samband
av något slag med Eliots personliga
tradition. Four Quartets upptas till stor del av
tankar spunna kring begreppen förflutet,
närvarande och tillkommande, tid och
tidlöshet. Det förefaller troligt att diktaren
med sitt val av titlar har velat knyta an
sitt verk till de länkar som binder honom
själv vid ett historiskt sammanhang. Det
hör till de personliga associationer som man
får vänja sig vid i alla Eliots lyriska verk.
Däremot står det fullt klart att de tre
första titlarna alluderar på något förgånget,
förkolnat, förtärt, förtorkat som äntligen
får sin uttydning i den fjärde dikten med
dess lovsånger över den renande skärselden.

Strax i början av Burnt Norton slår
Eliot an det motiv som sedan som en
orgelpunkt skall ge bakgrund åt variationerna
i det följande:

Närvarande tid och förfluten tid
är kanske båda närvarande i kommande tid
och kommande tid inrymd i förfluten tid.
Om all tid är evigt närvarande
är all tid oåterlöslig.
Vad som kunde varit är en abstraktion
som förblir en ständig möjlighet
endast i föreställningens värld.
Vad som kunde varit och vad som varit
pekar mot samma slut, vilket alltid är
närvarande.

(Artur Lundkvist)

Fullt av skönhet och undran skymtar så
ett kort barndomsminne, där vad som
varit och vad som kunde varit har ingått
en sällsam förening. Burnt Nortons andra
sats — alla kvartetterna är indelade i fem
satser — inleds med femton korta rader,
sprängladdade så som kanske bara Eliot
kan det med en serie snabba poetiska bilder
som försöker gripa om all den väldighet
som kan inläggas i »det närvarande», nuet,
från blodets och lymfans kretslopp till
stjärnornas. I samma sats följer en
betraktelse över en annan sida av nuet, den till
vilken Eliot senare oupphörligt
återkommer: the still point, brännpunkten mellan

403

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:18 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1945/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free