- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
9

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Göteborgsmålare. Av Kjell Hern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Göteborgs målare

ration göteborgsmålare, som följer på
Ivarsons, men kolorister är de ändå i första
hand och förbindelserna mellan de två
f. ö. inte överdrivet homogena grupperna
har för varje år blivit allt mera intima. Av
de lokala föregångarna har den konst som
skapats av Bjurström, Ivarson,
Sandberg och Göransson haft betydelse också
för de nya målarna.

När Ullman efterträdde Bjurström flydde
väl de flesta målarskolan, som bruket
oftast är vid lärareskifte, men en av de
intressantaste begåvningarna, Alf
Lindberg stannade kvar. Han menade
förmodligen att han hade utbyte av den nye
läraren och hade väl också bekymmer för
den livets middagshöjd, om vilken
Ullman talade och som det inte förunnades
Ivarson och Göransson att uppnå.
Göteborgsmålarna går numera »den tunge vei
omkring naturen i eet og alt» och som de
tycks ha en känsla av att ett långt liv
förestår dem, har de inte utom i de få fall
där de dragits med av utställningsraseriet,
ännu manifesterat sig så ivrigt som
föregångarna. Göteborg är nu definitivt en
målarestad och man samlar inte skarorna
under vilda stridsrop som man förut
gjorde både i konstnärs- och teaterkretsar,
för att bräcka huvudstadsakademismen,
vare sig denna nu har reaktionär eller
radikal anstrykning. Tjugotalsvalandisterna
hade ofta beröringspunkter med de ideèr,
som fördes fram i den unga arbetarlyriken
och en del koloristiska utsvävningar från
denna tid var nog inte alltid i första hand
måleriskt betingade, utan offer på
primitivismens altare, även om geniala kolorister
som Ragnar Sandberg var i stånd att skänka
behag också åt dylika sidosteg. De nya
målarna skulle det aldrig falla in att ställa
något på huvudet, för att man skall
upptäcka hur det egentligen skall stå. Deras
motivkrets består också nästan
uteslutande av landskap och stilleben —• stilleben
får man söka efter bland föregångarna —

Olle Petterson. Utsikt från
fönstret.

och de problem de är upptagna av, är
huvudsakligen måleriska. Det landskap dessa
målare uppehåller sig i om somrarna är
nog ofta Bohuslän, men de undviker
tydligen av någon anledning skärgården och
havet, som gav deras föregångare så många
motiv. De söker sig till inlandet med dess
träd-och gräsbevuxna marker, och var den
röda färgen den mest älskade hos
föregångarna, har dess plats nu intagits av den
gröna. För den röda färgen föreföll länge de
nya målarna nära nog ha idiosynkrasi.
Bohusläns skärgård är tillsvidare
»avmålad» vad på göteborgsmålarna
ankommer. Skärgården, där klippor och hav
återspeglar ljuset, är alltför overklig och
fantastisk för de nya målarna, som av bö-

9

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free