- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
13

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Göteborgsmålare. Av Kjell Hern

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Göteborgsmålare

han genom sin tekniska virtuositet en av
våra bästa.

Folke Perssons improvisatoriska teknik
lämpar sig bäst för teckning och litografi,
där konstnären som i en del av sina
stadsbilder från Göteborg kan uppnå en viss
friskhet. En fin förstadsskildrare är
Ragnar Falk i sina tidiga och anspråkslösa
marsblå målningar och Sven Moëlls lugubra
och mera psykologiskt än måleriskt
intressanta interiörer från hamnkvarteren för en
in i en miljö för sig.

Ragnar Sandbergs genuint göteborgska
hamnbilder har sitt yppersta komplement i
Torsten Billmans intima skildringar av
sjöfolk och hamnarbetare. Billman är ensam
bland göteborgskonstnärerna om att vilja ge
sin konst en utpräglat social inriktning.
Tidigare måste man ha fel på alla sinnen för att
inte uppfatta att Billman ville säga något,
men han frustade av agitationsiver och
fick en stundom att avstå från lyssnandet.
Numera har han nyanserat sina
uttrycksmedel och hans konst är omedelbart
tilltalande också för en kräsen betraktare.
Den stora upplevelse han hade, då han
som eldare befor de sju haven, måste ha
varit kamratskapet, solidariteten, och det
är denna upplevelse han gett så många
vackra uttryck i sin konst. Billman är en
ytterligt fin tecknare, men når nog i sina
rikt modulerade träsnitt sina yppersta
resultat som svartochvittkonstnär. Som
målare har han märkligt nog nästan bara
framträtt i al fresco. För Sjömanshemmet i
Göteborg utförde han 1943 två målningar i
denna teknik och lyckades överraskande
dra. Efter att tidigare ha rört sig med

Torsten B ill man. Svensk sjöman
i Spanien. Detalj av fresk.

mycket små format, en tid höll han sig till
ett jubileumsfrimärkes storlek, målar han
här två väggar om cirka 9X3 meter och
bryter inte alldeles nacken av sig. Som
helhet är den delvis Diego Rivera-influerade
kompositionen, som på grund av
arkitektoniska förhållanden måste bli ganska
invecklad, inte lyckad, men det finns lysande
detaljer, där konstnären gett
utomordentliga skildringar av livet till sjöss och i
hamn. Med en sjölivets skildrare slutar
så denna översikt av ett måleri, som
tillkommit i en stad, för vilken havet varit av
så stor betydelse och för vars människor
traderna inte blott är »linjer dragna för
bröds skull», utan också färdevägar för
längtan och dröm.

13

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free