- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
171

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - En ny etapp i den franska humanismen. André Malraux: La Lutte avec l'Ange. Av Marcel Bouvier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En ny etapp i den franska humanismen
André Malraux: La Lutte avec l’Ånge
Av Marcel B o tiv i er

UNDER sextioåtta månader ha
hundratals miljoner människor varit inkastade i det
grymmaste och mest förödande av krig. Det
fanns bland dem filosofer, skriftställare,
konstnärer vilka under fredens år, de år vi nu kalla
lyckliga, hade byggt upp åt sig en viss
uppfattning om världen och livet. De trodde på
vissa former av politisk och social
organisation, och på vissa religiösa, intellektuella,
moraliska och estetiska värden. Alla deras
ideer voro mer eller mindre bestämda av den
tingens ordning som härskade mellan de båda
krigen. Och så fingo plötsligt dessa människor
som utgjorde folkens elit uppleva ting som de
aldrig föreställt sig: de sågo sädesfälten
nedtrampade av pansrade divisioner som rusade
fram så långt slätterna sträckte sig, de sågo
förvridna kroppar och hörde smärteropen
från soldater som brändes levande under
eldkastarna. De fingo vara med vid förstörelsen
av hela städer under bomberna, de
marscherade i det ändlösa tåget av krigsfångar som
inte längre hade något hopp, de väcktes en
natt av rop från cellen bredvid, rop som
de aldrig skola kunna glömma.

Några av dessa män, som ha till uppgift att
vara vägvisare för sina medmänniskor,
återkommo till de platser där de haft sina hem.
Deras stad, deras hus kanske ännu stå kvar.
Deras ansikte är kanske ännu igenkännligt,
trots år av lidande och kamp, men det är
nya män, därför att de lidit mycket och
därför att de lärt sig mycket i lidandet.
Det är omöjligt för dem att känna och
tänka som förr. Skriftställarna skola åter
fatta pennan, målarna penseln,
professorerna skola stiga upp i sin kateder. Även om
de vägra att berätta vad de upplevat, skola
alla deras andliga manifestationer bära märke
av dessa år. I deras verk skall det nyss
avslutade kriget återspeglas för morgondagens
civilisation.

Alla länder som deltagit i detta krig skola
komma ut ur det djupt omvandlade, och
Frankrike mer än något annat. Vi ställa oss

frågan: vilket ansikte skall morgondagens
Frankrike ha? Långt borta från oss pågår nu
i Frankrike ett dunkelt och djupträngande
arbete och det är oss svårt att finna ett svar
på vår fråga. Och dock kommer det tid efter
annan fram ett dokument, ett belysande
tecken som låter oss skymta, ana i vilken
riktning Frankrikes utveckling kommer att
gå. Bland dessa dokument finns det ett
som är alldeles särskilt slående, nämligen
André Malraux’ senaste bok La Lutte avec
l’Ånge. Boken utkom i Schweiz 1943, den
är en krigsprodukt, men den hänför sig till
ett mycket avlägset förflutet, den är fylld av
återklanger som frammana hela den franska
civilisationen ända sedan dess uppkomst och
av visioner som bebåda framtiden.

Vi skola inte i detalj redogöra för Malraux’
liv och intellektuella utveckling. Detta har
redan gjorts för den svenska publiken1, men vi
vilja genom hans senaste bok granska den
lärdom Malraux hämtat ur kriget och
försöka att bortom denna upplevelse gissa oss
till en av de nya krafter som skola besjäla

morgondagens Frankrike.

*



Malraux var trettioåtta år då kriget
utbröt. Som de flesta vapenföra fransmän deltog
han i fälttåget 1940 och var med om
Frankrikes nederlag. Han tog verksam del i den
nationella motståndsrörelsen mot
ockupationsmakten och fick en hög rang i de franska
hemstyrkorna. Men september 1939
medförde i själva verket ingen radikal förändring i
Malraux’ liv, ty sedan mer än femton år
tillbaka hade han oavlåtligt kämpat mot alla
reaktionära krafter och särskilt mot
fascismen. Till skillnad från de flesta andra stora
franska författarna under
mellankrigsperio-den, Proust, Gide, Mauriac, vilka föredrogo
att leva i meditationen, levde Malraux alltid
i handlingen. Hans liv är en enda rad äventyr.

1 Av Gunnar Brandell, André Malraux, i
Bonniers Litterära Magasin, 1942, s. 513.

171

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0199.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free