- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
173

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - En ny etapp i den franska humanismen. André Malraux: La Lutte avec l'Ange. Av Marcel Bouvier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En ny etapp i den franska humanismen

vid, bara en mänsklig massa. »Den sårade
mängden glider mot oss, vacklar på denna
upphöjda plats bland alla jordens upphöjda
platser, tills de snabbt bristande rösterna
bara likna tiggarnas böner som i forna tider
hörts vid portalen. . .» Dessa män äro inte
bara sårade franska fångar av 1940. De äro
en del av den eviga och universella
mänskligheten.

Dagen därpå fösas fångarna ihop i
utkanten av staden i ett läger inhägnat med
tagg-tråd. På vägen utanför drar det fram ett
dystert tåg av civila som återvända till sina
förstörda hem. Plötsligt kommer där en kvinna
som bär på en säck. Hon sticker handen i
den, hon ämnar kasta ett bröd över
taggtråden, men inför männen som trängas framför
henne, färdiga att slåss för att få bröd, ryggar
hon tillbaka. Längre fram, vid en grupp
som ser mindre förskräckande ut, kastar
hon sitt bröd och flyr »utan att se på männen
som sträcka sig fram, rivna blodiga av
taggarna, och fly de också med ett lösryckt
stycke bröd i handen».

Innanför det ofantliga lägret kastas den
stora namnlösa massan mellan hopp och
liknöjdhet. Men här sitter en man alldeles
ensam: »En ingenjörsoldat, inte ung, orörlig i
samma ställning, men med händerna korsade,
betraktar oavvänt en av stolparna. Han
känner att man ser på honom, vänder en
smula på huvudet. Jag väntar på att det
ska nötas ut. . . Vad? — Jag väntar bara
på att det ska nötas ut.» Mannen har »ett
gotiskt ansikte» som bär »seklers minne av
gisslet». Resignation, maktlöshet inför
gisslet. Å ena sidan män som inte längre äro
individer, som förlorat sin vilja och sin frihet,
å den andra en stark blind kraft som bara
framkallar stora vågor i mängden, liksom på
havet eller på slätten.

Redan på dessa första sidor framträder
en av de fundamentala motsättningarna i
Malraux’ tanke mellan den intellektuelle,
den »hos vilken en tanke om än så elementär
omfattar och reglerar hela livet», och de som
äro instängda där såsom en hjord »och som
ta dagen som den kommer sedan tusentals år».

Och från denna massa, som inte hör till
någon plats, någon tid, lösgör sig för diktaren
ett slags ljus. Han som sedan tio år tillbaka
endast sysslat med sökandet efter
människan, tänker på sin fars ord: »Det är inte
genom att i oändlighet skrapa på individen
som man till slut finner människan.» Sonen

erinrar sig de anteckningar hans far
efterlämnat, de minnen som professor Vincent
Berger kallade »möten med människan».

*



Elsassaren Vincent Bergers möten med
människan äro en diplomats, en filosofs och
en soldats. De äro alla lika dramatiska och
lika avslöjande.

Berger var professor vid universitetet i
Konstantinopel vid den tidpunkt då Enver
Pascha, ledaren för den ungturkiska rörelsen,
grep till makten. Enver närde en
storhetsdröm: han ville i ett väldigt pan-turanskt
rike samla alla folk av turkisk ras, från Pamir
till Medelhavet. Denna politiska vision
tilltalade Wilhelmstrasse, ty den avlänkade den
turkiska ärelystnaden från Balkan och
orienterade den mot Centralasien, mot gränsen
till Brittiska Indien. Därför enades tyska
beskickningen i Konstantinopel och Enver
om att skicka en tysk politisk agent,
professor Vincent Berger, till khanerna i
Afghanistan. Denne skulle snart inse hur gagnlös
hans mission var. Efter att ha blivit halft
ihjälslagen av en sinnessjuk på en gata i
Ghazni blev han plötsligt löst ur den
pan-turanska trollmakten och sina egna illusioner.
Han upptäckte att Turan inte existerade.
Men han återförde till Europa en annan,
oändligt mycket viktigare upptäckt. Under
sina långa ritter genom Centralasiens öknar
hade han långsamt blivit en annan människa,
omedvetet hade han fått en annan syn på
världen och människorna. Den förvandling
som skett inom honom skulle uppenbaras
för honom vid landstigningen i Marseille.

Han hade några år tidigare lämnat ett
välbekant Europa som inte väckte någon
förvåning eller någon fråga hos honom. Och
denne från orienten återkomne resenär erfor
plötsligt inför de ansikten han mötte på la
Canebière »en överraskning som kom ur hans
djupaste varelse». Detta så välbekanta släkte
tycktes honom med en gång främmande, inte
som om det tillhört en okänd nation utan en
epok som förlorade sig i ett fjärran förflutet
eller tillkommande. Han hade väntat sig
samhörighet och han fann blott ett
mysterium. Allt syntes honom främmande. Men i
detta mysterium låg det redan liksom
föraningen om en stor upptäckt.

Vincent Berger kommer tillbaka till
Reichs-bach, sin lilla elsassiska by, och fem dagar
senare begår hans far självmord. Denna död

173

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free