- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
175

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - En ny etapp i den franska humanismen. André Malraux: La Lutte avec l'Ange. Av Marcel Bouvier

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En ny etapp i den franska humanismen

Mollberg, en annan av gästerna i Altenburg,
höll sedan femton år på med ett stort arbete
där han skulle påvisa att det finns en
gemensam grundval, en »Weltgeist», i hela
världens civilisation och bevisa Tysklands
universella kulturuppgift. Men han hade
uppgivit arbetet och förstört sitt manuskript.
Han hade upptäckt den kosmiska babylonska
civilisationen där människornas öde var
knutet till himlakropparnas gång och inte till
Guds eller de skapade varelsernas vilja, en
civilisation som varken kände till Försyn
eller frihet, afrikanska samfund där barnen
inte ha någon far, där sambandet mellan
könsakten och födelsen ännu inte upptäckts,
civilisationer som inte tro på själen,
civilisationer utan ekonomiska byteshandlingar. Låt
oss försöka föreställa oss vad vår
västerländska civilisation skulle vara, om vi
varken trodde på Försynen eller på friheten,
på faderskapet, själens odödlighet eller på
ekonomiska utbyten. Människorna tro sig
ha frambragt dessa ideer, tro sig äga dem,
men det är ideerna som äga och behärska
dem. Vissa civilisationer behärskas av
sinsemellan oförenliga ideer, och det är därför
som vissa folk aldrig kunna förstå varandra,
förbli i grund och botten främmande för
varandra. Vilken slutsats skola vi draga av
Mollbergs desillusionerade utläggning? Finns det
inte en beständig och universell grundval i
den mänskliga naturen ? Skola Vincent Berger
och Malraux överge sitt sökande efter
människan? Ingalunda. Men denna gemensamma
grundval skola de söka bortom
civilisationerna, bortom människoandens verk. De
skola avstå från att vara intellektuella. Är
det för övrigt inte det Mollberg själv gör, då
han tillstår att det inte är ett begrepp som
har kommit honom att uppge sitt verk. »Inte
ett begrepp, men Afrika. Dagarnas oändliga
rad under Libyens dammhölj da firmament
eller Kongos tunga och grå himmel, de
sammanlöpande spåren av osynliga djur mot
vattenställena. De magra hundarnas drift
under den tomma himlen, den timme då
varje tanke förslöas, jätteträdens dystra
spirande i den förhistoriska ledan.»

Stieglitz och Mollbergs erfarenheter
sammanfalla med Vincent Bergers, hans »möten
med människan» på la Canebière, i faderns
dödsrum. Vart och ett av dessa möten hade
varit en upplevelse och inte en intellektuell
reflexion. De hade givit honom en chock, de
hade brutalt ryckt honom ur hans miljö

och hans epok och hade ställt honom ansikte
mot ansikte med en mänsklighet flyttad på
något sätt utanför tid och rum, med den eviga
människa som humanisterna i alla tider sökt
upptäcka.

Men ännu ett tillfälle skulle ges Vincent
Berger att möta människan, ett avgörande
tillfälle, världskriget som utbröt i augusti
1914.

*



Vi återfinna löjtnant Berger vid ryska
fronten. Som underrättelseofficer har han fått i
uppdrag att åtfölja den berömde
kemiprofessorn, giftgasernas uppfinnare, som har
kommit för att vara med då hans
uppfinning prövas mot de ryska linjerna.

Vi befinna oss i de tyska löpgravarna, strax
före daggryningen på sommaren. Röster höras
i halvdunklet, tyska soldaters röster. Men
dessa män tala alldeles som franska bönder
eller arbetare från Paris förstäder skulle tala.
Det är inte bara deras yttranden som skulle
kunna vara franska, det är hela deras
psykologi. En obestämd ångest trycker denna skara
utan ansikten och utan namn. Männen ha
hört talas om gaserna, som redan använts
vid västfronten. De veta ingenting bestämt
om deras verkningar. De försöka föreställa
sig dem. »Gaserna, vet du, den kille som
råkar ut för dem, han står orörlig. Orörlig
står han. Han kan inte längre röra sig. Just
som han var när de kom över honom,
precis likadan.» Några försökte sig på ett
klumpigt skämt: gaserna komma, grisen slutar
skrika under kniven, floden slutar rinna. . .
granaterna stiga upp och falla inte ner igen.
»Men ironin var bara ett medel att kunna
drömma utan att skämmas. Var och en av
dem såg livet plötsligt hejdat, fiendens kanske
mindre än hans eget.» Som de flesta
västerlänningar skulle göra försökte dessa tyska
soldater i detta ögonblick skydda sig genom
ironin mot det patetiska och mot ångesten.
»Bokföraren som inte avslutar sin addition»,
mumlar en blyg röst. Det är inte människor
som tala. Det är yrken. Vincent Berger
kommer då ihåg staden i »Tusen och en natt» där
allt liv, all rörelse hämmas av dödsängeln. »Den
gamla drömmen om det hejdade ödet
återkom som om den varit jordens hemlighet,
förborgad inom dessa män i spetsig kask
överdragen av grått bomullstyg, liksom den
varit det under hjälmarna på Saladins
soldater.» Nej, det är inte de tyska soldaternas

175

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free