- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
187

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Gustaviansk kavalkad. Två böcker och en utställning. Av Arvid Stålhane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gustaviansk kavalkad

då erhållit ständernas motvilliga samtycke
till lagen. Som en följd av denna kom året
därpå judereglementet av den 27 maj, här
verkningsfullt belyst genom utdrag ur Aron
Isaks, den förste i Sverige bofaste judens,
dagbok, faksimil av densamma och hans
porträtt. Det är otvivelaktigt ur denna
ytterst intressanta och sympatiska dagbok som
Selma Lagerlöf fått uppslaget till den
skakande skildringen i En herrgårdssägen av
Gunnar Hedes vandring i vinterstormen till
Värmland, då hans gethjord undan för undan
frös ihjäl. En ny översättning av dagboken
kom ut 1897, En herrgårdssägen 1899.

I årets krönika 1784 återkommer
förvånande nog den för länge sedan avlivade
legenden om Gustav III:s försök att uppbringa
Linnés samlingar på dessas väg till England.
Illustrerad med ett engelskt stick från 1800
är historien härom tydligen hämtad ur S. A.
Hedins Minne av von Linné (1808). Vår
främste Linnéforskare professor Thore Fries
har för snart femtio år sedan dokumentariskt
bevisat att det hela är en vacker saga.

Givetvis har det fordrats både kunskaper
och möda att sammanföra det rika
illustrationsmaterialet — bilderna uppgå till
närmare 700 — samtidigt som bildredaktören utan
tvivel sökt undgå att använda tidigare alltför
flitigt brukade. Kan man då begära att alla
bilderna skola vara väl valda och riktiga? Ja,
i ett vederhäftigt historiskt arbete, som
dessutom betingar ett relativt högt pris. En
framstående kulturskribent säger sig ha kunnat
sätta »en enda bock» i kanten för »hela
bildmaterialet». Denna anmärkning, som rör en
plats om vilken han själv skrivit en
uppskattad monografi, gäller endast ett bildutbyte.
Dessvärre kan ganska grava anmärkningar
göras mot flera av bilderna, varom mera
nedan.

I en understreckare har Ragnar Josephson
påtalat »det förvirrande sätt» varpå
bildmaterialet presenterats. Saken är nämligen
den, att i övervägande antalet fall står under
bilderna endast ett namn eller ungefär vad
de antas föreställa, men inte på vad sätt, av
vem eller när de äro utförda. Man kan icke
upptäcka den minsta norm efter vilken dessa
fakta här och där äro anförda, varför t. ex.
vid alla Per Hilleströms många avbildade
arbeten konstnärens namn anges, under det
att framstående mästares som Pilo, Roslin,
Pasch m. fl. endast uppges på några få ställen.
Att tillkomståret icke utsättes kanske är

Foto Svenska Porträttarkivet

Axel von Fersen d. y. Oljemålning

av C. F. von Breda. Privat ägo.

Ej i i>Gustavianskt».

mera avsiktligt, ty ofta kan det ligga många
år, ja, upp till 100 och mer mellan detta
och det år bilden egentligen avser att
illustrera. Mycket sällan är framställningssättet
angivet och då stundom felaktigt, bl. a.
genom förväxling av kopparstick eller teckning
med olika etsningsmetoder.

Vilket annat värde skulle arbetet icke fått,
om alla dessa uppgifter medtagits.
Vederbörande kanske svarar med att sidutrymme
och typografi icke tillåtit ett generellt
genomförande. Uppgifterna kunde ha sammanförts
i ett utförligt register, så som t. ex. skett i
tre förträffligt illustrerade bokverk:
Crusen-stolpes Morianen, Svenska folket genom
tiderna och Alice Lyttkens’ Svensk kvinna.
Med samma bokstavshöjd som i Sv. Folkets
mönstergilla register skulle bokens 464 sidor
icke behövt utökas med mer än högst ett
tiotal — sidor som skulle skänkt mycken och
värdefull kunskap. Där hade då också varit
platsen att ånge vilka bilder som erhållits
genom Svenska porträttarkivet, vilket man
nu helt och hållet uraktlåtit trots arkivets
copyright.

En kritiker har anmärkt på att en
landskapsbild förekommer två gånger i boken.
Detta är ju icke heller lämpligt, men samma

187

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free