- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
383

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Göteborgs Stadsteater 1945-46. Av Axel L. Romdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Göteborgs Stadsteater 1945—46

Av Axel L. Romdahl

Seen ur »Othello».

oroliga år som förflutit efter
vapnens nedläggande i maj 1945 har i
Stadsteaterns repertoar karakteriserats av den
förskjutning som det nya världsläget gjort
möjlig, från det anglosachsiska till det franska.

Frankrike har på den stora scenen
representerats av två stycken, Jean-Paul Sartres
»Flugorna» och Jean de Létraz’ »Bichon», och
på Studion av icke mindre än fyra, François
Mauriacs »Ond kärlek», Jean Anouilhs
»Eurydike», Paul Géraldys »Stora barn» och
Sartres »Slutna dörrar». Efter Frankrike
kommer U. S. A. som god andre med stora
scenens »Herr Lönn», Studions »Hjärtan och
njurar», Jean Patricks komedidrama, som
blev årets »best seller», och Tennessee
Williams »Glasmenageriet». Hagar Olssons
»Rövaren och jungfrun» gav ett inslag från Fin-

land. Vilhelm Mobergs »Vår ofödde son» och
Gierows »Av hjärtans lust» fingo bli Sveriges
bidrag. Arthur Koestlers »Skymningsbaren»
gav ett stänk av radikal internationalism, och
William Shakespeares »Othello» markerade
att det klassiska ännu hålles i ära på den
Göteborgska scenen.

Inför de franska styckena i gemen kunde
man ej hålla tillbaka ett återseendets eller
fast hellre »återhörandets» leende: vad det
ändå är skönt med en dramatik där det
talade ordet är det väsentliga. Sartres
»Flugorna» hade ju en glänsande framgång på
huvudstadens kungliga seen, delvis tack vare
Erie Gråtes briljanta och fantasifulla
uppsättning. Här i Göteborg hade man icke
lagt ned samma omsorg och kostnad på
dekoren. Man gick alltså icke för att se

383

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0427.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free