- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
548

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - A. W. Finch. Av Rabbe Enckell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Rabbe Enckell

Björkbacke. 1917.

helhetssynen och den konsekventa
utvecklingen hos Finch. Viljan till och
respekten för arbetet är hantverkarens, men
därutöver har karaktären en storhet, som icke
rymmes i den föreställning vi gör oss om
en duktig hantverkare.

I sina arbeten från 90-talet är Finch en
trogen interpret av vännen Seurats ideer.
Koloriten är helt betingad av valörstudiet.
Inga detaljer, endast luften observeras i
dess skiktighet mellan nära och fjärran.
Emellertid övergår han småningom till en
friare stil i tolkningen av engelska och
sydfranska kustlandskap. Färgen disciplineras
i en ytterst ljus skala, det vita dominerar i
olika skiftningar. Sina motiv väljer han
gärna kring vatten och hav. Han söker
fånga det bländande hos kalkklipporna
och bränningarnas levande linjesvep.
Kompositionen vilar i horisontellt läge. Finch
gjorde studier i litet format och överförde
dem hemma i ateljén på större dukar. Man

kan överallt beundra dessa små studiers
friskhet och smältande tonighet från
ljusaste ljust till mörkt. Med sina målningar
i större format har han strävat efter en
större koloristisk helhet, vilket skänker
dem en dekorativ hållning och försiktigt
lösgör dem från motivrealismen. I »Orvieto»
är motivet uppbyggt på en bränd gul ton,
i »Porto Venere» domineras bilden av
viol-blått. Med förkärlek stannar han inför
Thames’ skuggiga flodbädd. Han ger
grönskan ett sällsamt klorofyllmättat djup.

Under sina sena mannaår nådde Finch
de djupa klangerna. Nature morte-bilder
skapas med hjälp av de klassiska
accessoa-rerna: blommor, krukor, porslinsskålar,
frukter, kakor och knivar. Jakten efter
motivoriginalitet är honom fullkomligt
främmande. Han lånar motiven och gör dem till
sin egendom, liksom en personligt gripen
kommentator ger sin tolkning av en helig
och ursprunglig text. Först nu når hans

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free