- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
553

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Kriget och Italiens konstskatter. Några reflexioner med anledning av ett kulturmonument, som kriget förstört. Av Eric Langenskiöld

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kriget och It ali en s konstskatter

oskadade italienska kulturstäder. Till dem
kunna vi också räkna Ravenna, Siena,
Mantua, Assisi, Perugia och många andra.
Men listan på de skadade konststäderna är
beklagligt stor. Här vill jag blott erinra om
Milano, Vicenza, Padua, Benevento,
Monte-cassino och flera andra orter, som vi minnas
från krigsskaderapporterna under ofredens
dagar. Allvarligt skadat blev också Genua,
där antalet mer eller mindre demolerade
palats av historiskt eller konstnärligt värde
översteg 200, samt Turin, som fick nästan
hela sitt centrum förstört.

Det här uppräknade må vara nog. Jag
vill blott foga några ytterligare reflexioner
till Sjöqvists framställning. Han berör
endast flyktigt de omfattande skyddsåtgärder,
som de italienska myndigheterna hade
vidtagit före krigsutbrottet. Till skydd för
särskilt betydelsefulla monument, som inte
kunde evakueras, hade i huvudsak två slags
anordningar utförts. Den ena utgjordes av
solida ställningar av eldskyddsbehandlat trä
eller järn, uppbärande sandsäckar, medan
den andra metoden åter gick ut på att
murkonstruktioner uppfördes på lämpligt
avstånd utanför det föremål, som man avsåg
att skydda. I interiörerna tillkommo
dessutom inpackningar i glasull och juteväv,
ofta med ett ytterligare skydd av
aluminiumplattor, varigenom mycket höga
temperaturer kunde uppstå i närheten av
det skyddade föremålet utan att detta
skadades.

Naturligtvis kunde dessa skyddsåtgärder i
de flesta fall ej räcka till för fullträffar av
tunga sprängbomber, men de skyddade bra
mot alla sekundära verkningar av
bombnedslagen. Som ett exempel kan framhållas
Lionardo da Vincis berömda murmålning
Nattvarden i refektoriet till kyrkan S. Maria
delle Grazie i Milano. Den hade fått ett skydd
på båda sidor om den mur, på vilken
målningen var utförd. Detta bestod av solida
järnställningar, uppbärande säckar fyllda
med ett lätt, eldhärdigt material och där-

Pestlasarettet vid Verona.
Sanmichelis kapell.

utanför en eldskyddsbehandlad
träkonstruktion. Den 19 aug. 1943 utsattes
klosterkyrkan för ett bombanfall, varigenom den svårt
raserades. Under sin skyddsanordning
bevarades emellertid det oersättliga
konstverket åt eftervärlden till fromma för vårt
europeiska kulturarv.

*



Sjöqvists skildring kan ytterligare
kompletteras. Det kan bland annat framhållas
att den medeltida bebyggelsen och några
av 1500-talspalatsen i Verona fått
allvarliga skador. En i sitt slag alldeles unik
anläggning, som därjämte förstörts, skulle jag
med några ord vilja beröra i föreliggande
uppsats. Det är det gamla pestlasarettet
San Pancrazio nära Verona, så vitt jag vet
en av de ytterst få institutioner i sin art
från renässansen som i stort sett hade
bevarats till våra dagar.

Det var nu för drygt 400 år sedan, som
pestlasarettet uppfördes. Frågan hade länge
varit aktuell, och vid pass år 1540 beslöt
Veronas stadsfullmäktige att låta bygga

553

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free