- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiofemte årgången. 1946 /
583

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Emily Dickinson efter många år. Av Ebba Lindqvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Emily Dickinson efter många år

sysselsatt med ända sedan början på
trettiotalet. Det svåraste: att skriva av dessa
svårtydda dikter, som ofta inte hade några
skiljetecken eller någon indelning i strofer,
var emellertid redan utfört av utgivarens
mor, mrs Todd, som först utgav Emilys
dikter, då de upptäckts av Emilys syster
Lavinia. Men ytterligare besvärligheter
mötte mrs Bingham: för det första att ta
reda på, vilka dikter som förut utgivits,
vilka som utgjorde varianter på dessa och
vilka som var genuina, vidare att »rätta»
felutgivna dikter, och så till sist att
bestämma, vilken version som i tvivelaktiga
fall skulle godtas. En dikt som tidigare
kommit ut i »The Haunted Hound» som en
dikt till Sue, svägerskan, kanske återfinnes
som en kärleksdikt i originalet, en annan
gång har en dikt skickats till en vän med
tack för lånet för en bok, fast den i
handskrift också utgör en del av Emilys
mång-diskuterade kärleksupplevelse.

Men det största problemet, berättar mrs
Bingham i »Ancestors’ Brocades», var att
avgöra, vilket ord man till sist skulle välja,
eftersom Emily ibland kunde ha upp till
femton stycken till sin disposition och inte
själv träffat valet. Samma svårighet hade
tidigare mött mrs Todd, som tillsammans
med överste Higginson, sin tids litterära
orakel, ofta valde ett helt annat för att få
ett vackrare rim än Emily önskat eller
lade till ett ord för att få en glidande rytm.
Något dylikt har inte mrs Bingham gjort
sig skyldig till, men hon har måst välja,
för att dikten skulle bli färdig — man vet
tyvärr inte, när mrs Bingham valt eller
när Emily själv avslutat en dikt! Och så
till sist frågan: varför har dessa dikter så
länge undanhållits allmänheten? en fråga,
som länge varit obesvarad inom Emily
Dickinson-forskningen och som nu äntligen
fått sitt svar i samma »Ancestors’
Brocades», där mrs Bingham berättar om Emilys
»debut» och kritiken kring de första
dikterna. Inte förrän nu, då hela den genera-

tion är utdöd, som levde omkring Emily i
de två husen vid den Dickinsonska parken i
Amherst, har det varit möjligt att
publicera det material, som kunnat ge klarhet
i frågan.

Mrs Bingham är såtillvida samhörig med
dramatis personæ som hon är dotter till
mrs Todd, en av huvudpersonerna i den
uppslitande process, som skulle bli
anledning till, att Emilys dikter gömdes i en
kista och sedan inte togs fram igen förrän
femtio år senare. Processen rörde sig bara
om en jordbit mellan tvenne hus i
Amherst, en jordbit, som Emilys syster Lavinia
bevisligen skänkt till mrs Todd för det
arbete denna utfört vid redigerandet och
utgivandet av den älskade systerns dikter.
Trots klar bevisföring från svarandens sida
vann Lavinia processen — hela Amherst
hade varit uppdelat för och emot och
skvallret och skandalen hade varit svåra
för den unga, charmanta mrs Todd —
alltnog, hon vägrade att någonsin ha något
att göra med Lavinia och avsvor sig allt
samarbete med henne, något som varit
oundvikligt, eftersom Lavinia var ägare
till Emilys manuskript. Detta hände
omkring 1896 och 97, och under de år mrs
Todd levde (till 1932) nämndes aldrig ett
ord om saken. I gamla laghandlingar och
brev har mrs Bingham nu funnit
anledningen till, att Emilys dikter försvann i
moderns gömmor och att aldrig en
förklaring gavs.

Hur obetydlig processen än är med allt
vad den innebär av förtal och ärekränkande
tillmälen, har den sitt intresse därför att
den i så många år hindrat Emily
Dickin-sons dikter att komma inför allmänhetens
ögon. Men sitt största intresse äger
processen för oss, därför att vi åter få se en
del personer omkring Emily Dickinson, nu
från en annan sida än tidigare. Det har
skrivits en hel del om dessa människor som
levde samtidigt med Emily och som måste
ha influerat hennes liv — alla läsare är

583

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:10:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1946/0643.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free