Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Om portrettet som kunstform. Noen tanker i anledning »Kvinneportretter i norsk malerkunst». Av Arne E. Holm
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Caspar Skildrer (?). Inger Krog (?). 1681. (113x84.)
Norsk F olkemuseum, Oslo.
Om portrettet som kunst f orm
Noen tanker i anledning »Kvinneportretter i norsk malerkunst»
Av Åme E. H olm
ORT RETT KUN STEN inntar ikke
noe stort og gloriøst kapitel i norsk
kunsthistorie. Her som på så mange andre felt
i maleriet, utfolder norsk kunst seg først
for alvor i de siste 100 årene. Allikevel har
vi en ubrudt linje, en rekke
menneskeskildringer som viser en sammenhengende
tradisjon. Det er denne tradisjonen Henning
Gran og Reidar Revold har villet vise
i boken: Kvinneportretter i norsk
malerkunst. De sier selv de har valgt å skrive
om kvinneportrettene, fordi dette
materialet var særlig charmerende. Man kunde
kanskje sette et lite spørsmålstegn ved
enkelte av modellenes charme, det er neppe
alle de avbildede damene leserne vil finne
Henning Gran og Reidar Revold: Kvinneportretter i norsk malerkunst. H. Aschehoug & Co.
(W. Nygaard), Oslo 1945.
23
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>