- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
146

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Kring ett Josephsonporträtt. Av Ingrid Mesterton

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ingrid, Mester t on

O f elia.

kraftfullare maskulin utformning. Den
stigande rörelse som här beskrives gentemot
det fallande vattnet är ett för hela
bildrytmen väsentligt motiv.

Kontrasterande mot den häftiga pulsen i
denna teckning står resignationen och den
starka återhållsamheten som satt sin
stämpel på en annan av Josephsons sena
teckningar tillhörande denna naturmytiska
grupp. Näcken är här en bladbekrönt
åldring med ett svårmodigt ansikte, besläktad
med den kända teckningen av den gamle
gubben som sitter och leker med
vattenstrålarna. Han har upphört att spela och
försjunkit i drömmar: stråken hänger
utmed sidan. I kompositioneilt hänseende
kan man spåra reminiscenser från de
tidigare näckenmålningarna. Annars rör det
sig här om en direkt transponering i bild
av Stagnelius’ dikt. Förutom den åldrige

vattenguden återfinner man gossen som
ligger och lyssnar till tonerna från bäcken
och älvorna som dansa i den nedgående
solens strålar. Till den grad troget har
Josephson följt sin förebild att han inte ens
försummat att låta molnen bilda en krans
runt fästet.

En akvarell, också den från
sjukdomstiden, uppenbarar en annan av
näckensym-bolens komponenter, nämligen
självbespeg-lingen. Stödd mot klipporna står Narcissos
lutad över vattnet i vilket han speglas
liksom näckrosen vid hans sida.

Ytterligare en näckenframställning, som
märkligt nog hittills undgått
uppmärksamheten, är av stort intresse. I Josephsons
produktion av oljemålningar ingår att
flertal »fixeringsbilder». Skissen av den unga
kvinnan med blomsterbukett mot vinröd
fond i Göteborgs Konstmuseum är en sådan.
Den döljer samtidigt ett porträtthuvud.
Skissen till takmålningen »Dynamiten» i
Furstenbergska galleriet å sin sida avslöjar
sig samtidigt som ett utkast till »Skandal i
societeten». Det visionära porträttet av
farbrodern Ludvig slutligen är målat på
ett tidigt utkast till »Völund». Till dessa
palimpsester hör också porträttet av Olga
Björkegren. Vänder man denna målning
upp och ned framträder med full tydlighet
Näckens gestalt i det ofullbordade
bröstpartiet.

Det magnifika porträttet av
skådespelerskan Olga Björkegren, senare gift med
Klas Fåhræus, utfördes på nyåret 1886
då Josephson vistades i Stockholm för
organiserandet av oppositionen mot
akademien. Under den gångna våren och hösten
hade han fått pröva på svåra motgångar.
Oron sjöd inom honom, han längtade
tillbaka till Paris. På avstånd från hemmet
kändes misslyckandena mindre tryckande.
Porträttet av Olga Björkegren förblev
således likscm flera samtidigt påbörjade
målningar ofullbordat. Orsaken härtill låg
emellertid i detta fall inte enbart i Joseph-

146

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free