- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
166

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Tage Hedqvist. Av Gunnar Hellman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G ti nn a r H elim a n

Skåne. Detalj av al fr esco-målning hos Åhlén (§■ Holm, Stockholm.

scenöppning och sina bägge sidodörrar
lämpar sig egentligen inte alls för någon
utsmyckning. Men Hedqvist har på ett
lyckligt sätt anpassat sin komposition till
rummets krav. På sidorna fyra enkla
allegoriska framställningar av växandet och
över scenöppningen en blommande äng med
två unga flickor som blickar ut efter en
mot horisonten glidande segelbåt. Enkelt
och lättfattligt, utan någon djupsinnig,
svårtolkad symbolik. »När de unga
flickorna samlas i sin skolsal, tycker jag att
de skall ha något vackert att se på — något
rikt och blommande», säger konstnären
på sitt rättframma sätt.

Intressant är att se hur han vid
utförandet ändrar om sin tävlingsskiss, hur han
förenklar och mildrar effekterna. Den
blomsterplockande flickan i nedersta
vänstra hörnet satt från början vänd åt andra
hållet, men det visade sig, att hon då
ramlade ur kompositionen. Fondlandskapet
ersattes med lugna, stiliserade
molnformationer och de bägge figurerna i båten
försvann helt och hållet. Det hela genomgick
en renings- och förädlingsprocess.

Figurerna får sin stomme genom de fasta
konturerna och rent koloristiskt har
konstnären spelat ut hela sitt rika register. Den
tretton gånger arton meter stora
tempera-målningen kan sägas ge ett koncentrat
av hans viljande och kunnande, då alla de
olika elementen i hans rika temperament
här ingått en lycklig förening.

Innan Hedqvist tog itu med utförandet
av Brommamålningen slutförde han ännu
en monumentalkomposition —
alfresco-målningen på Åhlén & Holms gård vid
Götgatan ioo. Det var första gången här
i Sverige någon vågat sig på att göra en
utefresk. Mottot var: »Hela Sverige är
vårt arbetsfält» och detta har målaren
löst genom att placera ett
stockholmsmotiv som centralparti, flankerat av en
lapplands- och en skånebild.
Sammanställningen mellan de var och en tre gånger
fem meter stora bilderna åstadkommes
genom korresponderande linjer i
landskapen. Mittbilden med Stockholms ström
och en grupp flottister med deras flickor
äger mycket av det skimmer i färgen, som
hans stafflitavlor med skärgårdsmotiv har.

166

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free