- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
254

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - En förbisedd svensk parismålare. Gustav Albert Andersson. Av Gunnar Löwegren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Löwegren

normandiska kusten och Bretagne — en
gång även till Dordrecht. Han sökte med
förkärlek upp de platser som morgontida
ligga höljda av ett skärt dis med vilket
solljuset milt brottas. Eller till Kanalen, de
röda solnedgångarnas kust, där i
skymningstimman brunmörka klippor inrama
ett mörkblått hav över vilket långt borta
vid horisonten solen tänder en lysande
brand bland molnen.

Han ägde ingen skräck för att söka motiv
som samtidigt fångades av fotografer. Hans
vördnad inför skönheten i ett storslaget
landskapligt panorama, över Seine-ön och
Notre-Dames kor, slottsruinerna på
Ande-lys’ kulle, Moret-sur-Loings pittoreska
kvarn, bro och befästningsmurar, var allt
för »candide» för att avskräckas av ett hånskt
tal om fotograferingskonst. Han visste för
övrigt alltför väl, att den konsten icke hade
någon som helst väsensberöring med den
lyriskt-måleriska till vilken han
omformade sina motiver. Hans väsen var naiv
tillbedjan, samvetsgrann ömsinthet,
lyrisk lyhördhet.

I det mesta en ren motsats till Norrman
förenades han med denne i omedelbar
hänförelse inför motivets poetiska värden. Och
i tvenne hänseenden har deras konst
frändskap: de genomdränka naturen med
sitt personliga temperament, men
respektera dess egenart, omforma den ej, utan
giva den en fast, realistisk skulptering; de
äro rika färgkonstnärer, men förfalla aldrig
till manér, experimentera ej med
excentriska teorier; de uppnå bägge stark
färgverkan, om ock i helt olika färgskalor, men
de arbeta ej med färgkontraster, hålla
vart verk i en och samma tonskala, vilken
de visserligen rikt variera, men ständigt
enhetligt genomföra.

Alberts person svarade mot hans verk, var
enligt hans hustrus ord »modeste, délicat
et sensible», »la modestie en personne».
Hans »timidité lui enleva souvent les
moy-ens de se produire à sa haute valeur». Med

förkärlek höll han till på ett vid denna tid
mycket blygsamt värdshus, där Nonette
faller in i Oise. Den trakten älskade han
och har ofta målat. Det var hans
beskyddare och vän hästmålaren G. Arsenius,
bosatt i Chantilly, som lärt honom känna den.

Redan tidigare hade han längre tider
målat i Moret-sur-Loing samt Gargilesse.
1898—1900 vistades han i Gouvieux och
Honfleur, 1901 besökte han Dordrecht,

1901—05 företog han resor i olika länder.

*



Det är svårt att i Frankrike påträffa
tavlor av Albert. Faures samling försåldes
på auktion och det större antal tavlor en
parisisk »notaire» inköpte av Albert har
genom arv hamnat någonstädes — jag har
icke kunnat få reda på var i den franska
landsorten. Hos Alberts gamla
färghandlare har jag emellertid påträffat tvenne
smärre tavlor av honom, den ena sannolikt
med motiv från Gargilesse. Dem bevarar
kärleksfullt den gamle konstvännen,
vilken för övrigt var nära bekant med Albert.
»Jag sätter dem lika högt», sade han mig,
»som mina Daubigny.»

Alberts efterlevande maka, madame
Jeanne Sääf — efter hans död omgift med
hans vän, konstnären Sääf — har för att
hedra hans minne skänkt Eskilstuna en
beundransvärd kollektion. En tavla hänger i
borgmästarens rum på rådhuset, de övriga
på museet. Förut voro dessa samlade i ett
särskilt rum och i dess mitt stod en byst
av madame Albert Sääf, utförd av Pierre
Rambaud. Där hängde även en teckning av
Norrman från tiden på Valand, ett av de
tvenne porträtt som denne gjort av Albert.

I denna samling finnas tre à fyra utsökta
ting, bland annat en större tavla från
Gouvieux samt Alberts »mästerstycke», en
tidig morgon över Seine, sedd från lie St.
Louis’ västra hörn med utsikt fram emot
Hö tel-de-Ville.

254

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free