- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
267

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Harriet Backer 1845—1945. Av Else Christie Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harriet Backer 1845—1945

Opdal kirke, Numedal.

med den kunstneren selv var i, da
kunstverket blev til. Og dermed er vi inne på det
som dypest sett er kunstens betydning for
menneskene: den vekker og styrker åndelig
kraft hos den enkelte.

Alle som kjente Harriet Backer de siste
årene har sett billedet med den grönne
skålen stå på hennes staffeli. Det så i årevis
helt ferdig ut, var på alle stadier skjönt,
og Nasjonalgalleriet vilde kjöpe det. »Erik
Werenskiold», sa hun, »synes det er ferdig,
men det hjelper ikke, det blå skal stå som
en fanfare.» For å gi noe av denne
opplevelsen som var hennes idé til billedet,
holdt hun på, ga sig ikke, malte over og
gjorde om igjen det som for oss andre så
helt ferdig ut. Fra Kitty Kiellands franske
lærer Pelouse hadde hun sin arbeidsmåte
med »skissen på skissen», som hun stadig

praktiserte. Hun forlot sin grönne skål,
89 år gammel, på et stadium hvor skissens
charme med hele sin tindrende kolorit
hadde forenet sig med en indre fasthet
som er tydelig tilstede, selv om billedet
akkurat da var »slått istykker», stod i
forvandlingens tegn.

Men tilbak til Bonnat og malerskolen i
Paris! Da hun hadde arbeidet et år under
Bonnats korrektur, skulde hun söke
stipendium, og ba sin lærer om en attest.
Han skrev: »Frk. Backer er födt maler og
hun kommer en vakker dag til å gjöre
ære på sit fædreland.» I selvbiografien
skriver hun: »Jeg har visst aldrig för eller
senere fölt mig så lykkelig.» Hun hadde
vist sin lærer interiöret til »Solitude», som
hun hadde malt i München, og Bonnat
rådet henne til å sette en figur inn i billedet

267

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free