- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
406

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Reidar Aulie. Av Odd Hölaas

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Odd H öl a a s

Avsides. 1941.

Tilhörer advokat Harald Ramm, Oslo.

en splittelse som vel ikke er ukjent for
maleren selv.

Social kunst blev et kampsignal og et
program i 1930 årene. Reidar Aulie förte
an i denne kampen, men hos ham blev det
like meget en naturlig utfoldelse som det
blev program. Hans motiver fremover hadde
stadig en tilknytning til arbeidet og
arbeidslivet, og han kunde nok fantasifullt
overmannes av det monströse ved den moderne
storindustris maskiner og av det uhyrlige
hvalskjelett av nybygning på beddingen,
men mere påfallende er det stedig
menneskelige i hans synspunkt. Han lar sig aldrig
overmanne av beundring eller av skrekk,
men han arbeider alltid innenfor den
menneskelige margin som har så meget tilfelles
med lökka, det ligger mellem storbyen og
naturen. Man har villet karakterisere hans
fabulerende evne, og man har tydd til navn
som Daumier, Arosenius og Kittelsen, men
egentlig er det tre feilskudd. Forvirringen
blir ikke mindre om jeg gjör mig skyldig
i et fjerde og nevner Charlie Chaplin, men
der er det ialfall noen tydelige
beröringspunkter, en livsfölelse som iallfall og i det
minste vil gi plass til det melankolske
smilet som en siste protest mot et moderne
samfunns brutalitet. Når den lille mann
hos Aulie henger sig i festguirlanderne som

den triste kelner Gustav, dör han ikke
usörget. Papirblomstene som danner repet
om hans hals, er uendelig meget mere
uttryksfulle enn alle konvensjonelle
blomsterkranser. Når den lille mann i
»Avskjeden» blir stående igjen på bryggen med
serpentinerne flagrende omkring den
fattige kroppen, så tjener de stort sett den
samme hensikt, de glade bånd fremhever
melankolien. Når den gamle utslitte
arbeider i det sjeldne ærefulle öieblikk kaldes
inn til direktörens gulvteppe og dekoreres
med medaljen for lang og tro tjeneste, er
det den lille gullmedaljen som blir
melankoliens og ironiens lysende point. Slik kan
man fortsette og analysere billede efter
billede. Der sitter et par i en öde restaurant,
det er lukketid, for rundt om er stolene
stillet på bordene. Men to varme hender
mötes over det nakne kalde marmorbordet.
Som maler innskrenker ikke Reidar Aulie
sig til å se, han föler også med dem han ser.
Og hans landskapslyrikk er helt på linje
med denne forutsetning. Hans bybilleder
er alltid befolket med en intens
menneskelig fornemmelse selv om ikke det er
mennesket som spiller hovedrollen. Han har
malt et öde gult badehotell ved vintertid
med den forblåste sjöen i bakgrunnen.
Naturen og vinteren har fått overtaket, og
hotellets sommerglade skaberak
understreker ensomheten, uhyggen og kulden.
Men minst av alt er Reidar Aulie
skjematisk, det kan nok synes som han av og til
bevisst söker en lyrisk antiklimaks, men
et hvert stort talent er bundet av sine egne
lover, og skal en finne frem til en
vesentlig karakteristikk av denne lovmessighet,
må en först og fremst forstå at han aldri
söker paradokset for dets egen skyld. Han
holder alltid sin hånd varsomt beskyttende
omkring en liten flamme som ikke må gå ut,
om en blomst som ikke må tråkkes ned,
om noe opprinnelig som ikke må kues. Han
föler disse tingene så sterkt og fantasifullt
at det gir hans billeder en stilferdig storhet,

406

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free