- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjätte årgången. 1947 /
490

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Teatersæsonen i København 1946—47. Sartre, Anouilh, Garcia Lorca og — Bodil Kjer. Af Harald Mogensen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harald Mogensen

Fot. Mydtskov

William, Rosenberg (som Kristus)
og Ebbe Röde (som Pilatus) i
»Pila-t u s».

Mennesker, siger trods alt, säve the human
race. Og han faar sit Alt for godt til at være
sandt-Evangelium til at glide i Menigheden ved
sin balstyrige Ekvilibrik med de sceniske
Illusioner og ved sit Lune og sin Ironi. Christen
Jul havde sat i Scene, hans hidtil bedste
Indstudering, komisk, poetisk, frodig, musikalsk,
Teater for alle Pengene. Johannes Meyer
og Maria Garland var velsignet gode som
Mr. og Mrs. Antrobus, som Stykket egentlig
handler om, men i den danske Opførelse tog
Bodil Kjer som Tjenestepigen Sabina
fuldstændig Luven fra Familien og gjorde
Forestillingen til et Spil om den nyfikne
Kvindelighed, hvis Sjæl higer efter Bortførelser eller
i hvert Fald efter at komme i Biografen, men
som altid, altid ender i Køkkenet. Sabina blev
Bodil Kjers Gennembrud som komisk
Skuespillerinde. Det var som at komme ud i et
tropisk Uvejr af barokke Betoninger, akavet
Plastik og groteske Intentioner — fra den
stivbenede, rapkæftede, Storm P’ske
Husassistent til pin-up-girlen med Babystemme
og fagre Lemmer, over den napoleonske
Maroder i Operastil, Regimentets Datter, tilbage
til den rørende Pige i Huset, der giver sine

Suppeterninger til Genopbygningen. Mellem
Wilders mange Effekter er ogsaa det Trick,
at han lader Skuespillerne falde ud af Rollen.
I den danske Opførelse var det helt urimeligt
ikke lokaliseret. Man vilde gerne have set
Fru Bodil Kjer spille — en Fru Bodil Kjer.
Her lod hun og Instruktøren en pikant Chance
for at digte endnu en Kvinde —• en
Skuespillerinde, — falde. Men det er Umættelighed
at kræve mere. Bodil Kjer havde digtet med
en Walt Disneysk Fantasi. Med en Eurydike
og tre Sabinaer i samme Sæson bør hun
laurbærkranses uden Betingelser.

»De smaa Ræve» er et amerikansk
Familie-stykke, i originalt Sydstatsmiljø, i Kostume,
fra Kapitalismens Slyngelalder, Slutningen
af 1880-Tallet, melodramatisk
Teaterskrædderi i Henri Becque’s Stil, virkningsfuld
Opgave for Hollywood og Broadway. Paa Det
Kgl. virkede det, som hvis man tænker sig
et saa inderligt københavnsk Stykke som
Indenfor Murene opført i Memphis,
Tennessee, U. S. A. (eller maaske i Stockholm!). John
Prices Iscenesættelse var meget svag, næsten
alle Roller forkert besat. Kuriøsere
Familiealbum har man sjældent set.

Det Kgl. spillede videre Kaj Munks
Pilatus, hans første Drama, skrevet i
Gymnasietiden. Det krævede en hel Del Pietet fra
Tilskuernes Side at se det. Gymnasiasten
udfoldede her hele sin oberammergauske Smag.
Det hører hjemme i fri Luft. Lad Rune
Lindström spille det oppe i Dalarna. I Teatret
træder dets Brøst for stærkt frem. Holger
Gabrielsens Iscenesættelse var som et
Urværk. Hvor maa det have været svært at faa
Teater ud af disse Tirader. Det kunde aldrig
blive et af disse lydeløse Kunstværker, som
henter sin Fjederkraft indefra. Det var sat
op i gamle Kalendertryks kolorerede Stil,
haandfast, med grove Effekter. Gymnasiasten
vilde have glædet sig. Saadan som Ebbe Röde
gjorde det, vilde han selv have spillet Pilatus
med fordrejet Stemme, patetiske Gulvstyrt,
rasende Parforcer henover Scenegulvet og
æteriske Kys paa Julias Pande. Saa snart
Ebbe Röde bliver placeret uden for sig selv
paa en Scene, spiller han Gymnasiastkomedie.

Resten af den københavnske Teatersæson
kan uden Skade afvikles i Lapidarstil.
Riddersalen spillede Maxim Gorki:
Natteherberget, Scener fra Dybet. Han var jo sin Tids
Sartre, der digter om Friheden, som hver

490

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1947/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free