Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Bengt Kristenson. Av Patrik Reuterswärd
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Bengt Kristen son
Såväl kompositionellt som motiviskt rör
det sig i denna teckning om en relation:
förhållandet mellan de små människorna
och deras oländiga omgivning. Konstnärliga
relationer äro med i allt som Kristenson
skapat, och på den punkten äro hans
strävanden identiska med de flesta andra
konstnärers. Men medan många nöja sig med att
åstadkomma ett konstnärligt resultat genom
färgernas och formernas spänning, har
Kristenson oftast också understrukit det
med själva motivet. I sina tidigare arbeten
använde han ofta ett fönster i
kompositionen och fick på så sätt en naturlig
motsättning i förhållandet ute-inne. En kvinna
kunde sitta stilla och avvaktande vid
fönstret och låta gatans förvirrande larm
strömma över sig. Eller Kristenson kunde
låta en ångbåt stilla glida förbi utan att
störa den helgjutna stämningen i rummet,
där en man drömmer vid pianot, en annan
kliar sin katt, medan en tredje njuter sin
middagssömn. Fönstret som konstnärlig
tröskel är även med i teckningen »Saul och
David», där tonerna strömma in med ljuset
som Saul svårmodigt vänt ryggen. På
motiviska kontraster var också
katedralfantasiernas konstnärliga spänning
upp-bygd, eller för att nämna ett annat verk
ur Kristensons senare produktion, hans
»Hamnbild», där han låtit den väldige
hamnguden sitta overksam och tung i sitt skepp,
medan hans många små slavar springa på.
linorna mellan skeppet och kajens hus.
I59
Den barmhärtige samariten.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>