- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
228

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Gunnel Frieberg. Av Teddy Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

T ed dy Brunius

Britta. Färgträsnitt.

rens. 120 konstnärer hade insänt 600
teckningar. Den första pristagaren var ung och
okänd bland mer kända och erfarna
konstnärer. Att hon fick priset väckte därför
givetvis ett stort uppseende. På
utställningen, som ägde rum i samband med valet
av stipendiat, visades det insända
materialet. Gunnel Frieberg deltog med ett stort
självporträtt och några livfulla
barnteck-ningar med risig schraffering i kol. Kritiken
var enig med juryn. Emellertid gav Gustaf
Näsström en hittills oriktig prognos: »Man
har ändå på känn, att Gunnel Frieberg inte
i första hand kommer att göra sig gällande
som tecknare utan fastmera som målare . . »
Två år hade hon ägnat åt studier i oljemåleri
men hittills har hon inte visat arbeten i
detta material.

En uppräkning av viktigare data i
Gunnel Friebergs liv visar dels hur tidigt hon
varit ute, dels hennes målmedvetenhet i
studierna. Hon är född 1919 i Malmö,
hade de sista skolåren 1936—37 studerat
vid Zadigs skulpturskola i Malmö, fortsatte
följande år på Otte Skölds målarskola i
Stockholm och arbetade 1938 på
Konstakademiens etsningsskola. 1939 studerade
hon vid Tekniska Skolan i Köpenhamn,
1940 och 1943 vid Konstakademiens
skulpturskola. På så sätt skaffade hon sig en
grundlig bildning i olika
materialbehandlingar. Oljemåleriet övergav hon för skulp-

tur och grafik, men teckningen har hon
ständigt återvänt till.

Hennes tidiga teckningar är uttrycksfulla
med stark svärta, skuggningar och gestalter
med själen i fysionomierna. Käthe Kollwitz
var ett ideal för henne under denna tid.
När hon 1939 kommer till Paris isolerar hon
linjerna, rytmiserar streckföringen och
frestas till ett anekdotiskt berättande från
loppmarknadsmiljöer i Paris och tecknar
exotiska zigenaransikten. Resultaten från
parisresan redovisade hon i en
separatutställning i Malmö hösten 1939.

De följande åren utvecklades hon i sina
teckningar mot enkelhet och linjerenhet.
Hon föredrog tusch framför kol och krita,
arbetade med ett minimum av linjer. När
hon hösten 1942 ställde ut i Göteborg med
Felix Hatz kontrasterade hennes nålvassa
tuschteknik mot hans visionärt koloristiska
oljesvep. Sitt mjuka arbete behöll hon i
barnstudierna men till nyvinningarna hörde
träffsäkra karaktärstolkningar av säregna
typer. Hon hade utfört studier av sinnesslöa
vid S:t Lars sjukhus i Lund 1941—42,
och i denna linjerena, skugglösa stil
utförde hon verkningsfulla karakteristiker
som »Mannen med träben» och »Mannen
med ett ben». Teckningen decentraliseras
som hos Matisse och det vita papperet
spelar samma formuppbyggande roll för
teckningen som pauseringen i musiken.
Från den ymniga svärtan hade hon gått
över i en kontrasterande ekonomi i svart,
varpå man kan spåra en ny utveckling i
teckningen när streckningen blir tjockare
och löpande i ådriga paralleller. Hon tar
upp träsnittseffekter. Med teckningar av
denna typ framträdde hon i Malmö 1943
och 1944.

Jämsides med teckning arbetade Gunnel
Frieberg i skulptur och grafik, företrädesvis
träsnitt. I hennes skulpturarbeten under
40-talet märker man främst en serie
porträtthuvuden, nakna kvinnokroppar och
barnfigurer. Dessa motiv varieras i de mest

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free