- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
229

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Gunnel Frieberg. Av Teddy Brunius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G un n ei Frieberg

Liggande flicka med blomma i håret. M ar mor mosaik.

skilda material. Sjödränkt ek —
bottenstocken på gamla Vanadis —^y päronträ,
körsbärsträ, valnöt, kalksten, sandsten,
granit är hårda material. Den sötma, som
motivet kan fresta till, utplånas av det
muskelkrävande arbetet i materialet. Något
väsentligt i Gunnel Friebergs konstnärsskap
är just spänningen mellan motiv och
material. I trä hugger hon direkt utan
punkter-apparat som annars ger exakt avbildning
av skissarbetet, förlagan i gips eller lera.
Men varje material fordrar en egen
formgivning. Vad som kan ge nyanserade
skiftningar i gips blir slickat i trä. Därför är
likartade skulpturer hos henne aldrig
kopior i olika material utan självständiga
repliker.

I Malmö visade Gunnel Frieberg skulptur
rätt ofta under 40-talets första år. I
Norrköping hade hon ett framträdande
tillsammans med målarinnan Beth Zeeh våren
1945. Men hon höll sig undan från
utställningslivet i Stockholm. Ännu har hon inte
haft någon separatutställning i huvudsta-

den. Men genom sina solida framträdanden
på Bumerangens utställningar på Liljevalchs
1945 och 1948 har hon befäst sin ställning i
den unga svenska konsten. Och denna
ställning hävdar hon på tre områden: inom
teckningen, skulpturen, grafiken (träsnitt
och färgträsnitt).

»Sensation» och »stjärnskott» skrev
kritikerna Gustaf von Platen och Martin
Strömberg, när Gunnel Frieberg hösten 1945 fyllde
Liljevalchs stora skulpturhall med
friskulptur, reliefer och mosaiker. Hon hade bara
visat sina teckningar i Uppsverige under
40-talet och bekantskapen med henne som
skulptör var något nytt. Och hon hade
också något nytt att ge. Närmare trettio
nummer upptar Bumerangkatalogen 1945.

Två stora marmormosaiker tilldrog sig
centralt intresse. Båda visade en kvinna
som vilar, med och utan blomma i håret.
Marmorflisorna hade hon huggit och format
själv ur gul, röd, svart och vit sten. Under
sin utlandsvistelse 1939 hade hon tagit en
avstickare till Italien och sett lite mosaik-

229

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free