- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
308

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde och nionde häftet - Thomas Mann och humanitetens problem. Av Walter A. Berendsohn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Walter A. Berendsohn

ken men anför inte som grund härför
företrädesvis de brännande tidsfrågorna utan
uppkallar som hjälpare och förebilder två döda
diktare, den tidige romantikern Novalis,
vilkens politiska tankar han nu upptäckt, och
den amerikanske skaparen av mäktiga hymner
i fria rytmer till demokratien, friheten och
männens statsuppbyggande kärlek till
varandra, Walt Whitman.

I det internationella skriftställarförbundet
P. E. N. är Thomas Mann medlem från dess
stiftande 1921 och deltar gärna i dess
sammankomster, då han ser det som en uppgift för
ordets mästare att verka för förstående
mellan folken och för freden. Han tror fast, och
uttalar det i Warszawa 1927, att de ha makt
att för framtiden hindra varje krig!

Han blir medlem i avdelningen för
skönlitteratur i Preussiska akademien och är dess
ordförande inför kultusministeriet vid
öppningssammankomsten.

I januari 1926 reser han till Paris och hälsas
av professor Lichtenberger som
»utomordentligt sändebud för den tyska anden». Efter
återkomsten ger han ut »Pariser
Rechen-schaft», till formen en lätt nedkastad dagbok,
i verkligheten en rapport som skall skydda
hans framträdande och hans tal för varje
vanställande. Ty det rör sig, kort före Tysklands
inträde i nationernas förbund, om en politisk
händelse av högsta vikt, som med spänning
följes av diplomatien och pressen. Diktaren
anar knappast att han av Stresemann, den
tyska utrikespolitikens förslagne ledare,
begagnas som docka i det diplomatiska spelet:
det gäller att dölja den hemliga tyska
upprustningen och invagga Frankrike i säkerhet.

Då Thomas Mann mottog Nobelpriset i
Stockholm 1929 uttalade han
världsmanna-mässigt elegant sitt tack i sitt fäderneslands
namn: »Jag gör rätt i att lägga världspriset,
som mer eller mindre tillfälligt fallit på mitt
namn, för mitt lands och folks fötter, detta
land och folk vid vilka sådana som jag känna
sig blott ännu starkare bundna idag än vid
tiden för deras mest högljudda
maktutveckling. Det är åt den tyska anden, och särskilt
den tyska prosan, det svenska världspriset
idag, åter en gång efter långa år, skänkes,
och ni kan svårligen göra er en
föreställning om hur starkt mottagligt detta sårade
och i så mycket oförstådda folk är för sådana
bevis på världens sympati.» Han gav alltså
sitt tack en politisk vändning.

Man får inte misstolka detta och många lik-

nande politiska yttranden av Thomas Mann,
de äro ännu alltjämt uttalanden av en i
grunden helt opolitiskt tänkande människa,
som inte känner drivkrafterna i den
socialpolitiska makt- och intressekampen och
därför i hög grad överskattar de intellektuellas
inflytande.

* *

*



På trettiotalet inträder emellertid häri den
avgörande ändringen.

Den 17 oktober 1930 var Thomas Mann
inbjuden till Berlin för att föreläsa om sin
Josef-roman. Den 14 september hade 107
representanter för det nationalsocialistiska partiet
blivit invalda i riksdagen. Åter kände han sig
genom de politiska händelserna tvingad att
framträda offentligt och riktade sin »Appell
an die Vernunft» till det tyska borgardömet.
Det var ett tal med alltigenom politiskt
innehåll, som utmynnade i det politiska rådet att
borgardömet skulle till skydd för kulturen
ställa sig vid de organiserade arbetarnas sida,
då dessa visat sig vara intellektuellt
intresserade och ett stöd för humaniteten. Detta
enstaka rop måste i det dåtida politiska livets
sjudande häxkittel förklinga verkningslöst.

Den 10 februari 1933 talade Thomas Mann
i München över »Glück und Leiden Richard
Wagners», varvid han tillbakavisade Tredje
rikets anspråk på Wagner och protesterade
mot den hotande åsiktsterrorn. En storm av
indignation blev följden. Han anträdde en
redan länge planerad resa till utlandet, och
han har ännu idag inte återvänt till
hemlandet. Politiken ingrep hårt i hans eget liv.

I Los Angeles offentliggjorde Mann 1946
»Leiden an Deutschland. Tagebuchsblätter
aus den Jahrén 1933—34», en skrift som
välkommet utfyller en lucka då den oförställt
lägger i dagen hans avståndstagande från
Tredje riket; ty ännu vid slutet av 1936 hade
Mann inte offentligen brutit med det, emedan
han hoppades att ännu med sina skrifter
kunna inverka på sin tyska läsekrets. På
anmodan av Eduard Korrodi, redaktör för
Neue Züricher Zeitung bröt diktaren den 3
februari 1936 sin tystnad med en otvetydig
förklaring gentemot makthavarna i
Tyskland. I slutet av 1936 berövades han sitt tyska
medborgarskap, och universitetet i Bonn
fråntog honom hans hedersdoktorat.

Då skrev Thomas Mann på nyåret 1937
som svar sitt världsberömda brev till Bonn,

308

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0344.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free