- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
409

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Max Walter Svanberg. Av Gunnar Hellman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Max Walter Sva n berg

med en separatutställning. Det lilla som
»konstkritikerna» orkade prestera var till
större delen negativt. »Det är snarare ett
preciöst effektsökeri än ett pejlande av de
dunkla djupen», — »man får andas unken
och instängd luft.»

I själva verket finns det inte en aning
effektsökeri i de arbeten, som då ställdes
ut. Ty Svanberg är en av de få som vågat
slå in på en helt personlig väg. »Visserligen
har jag inte gjort någon av de av pressen
så högt skattade utlandsresorna. Inte
’studerat’ för någon utländsk storhet, inte med
teorier förorsakat något rabalder. Jag kan
bara säga att jag arbetar på en linje som
är absolut sammanknippad med min person
och allt vad därmed menas. Jag försöker
vara konstnär — och det är tillräckligt om
man orkar med det.» Så talar ingen
effektsökare och originalitets] äktare.

Vad fanns det för effektsökeri i hans
lineära imaginationer utförda i tusch, där
de sönderstyckade figurerna liksom rör
sig i lufttomt rum, var ligger
originalitetsjäktet i t. ex. »Minotaurus» eller »Varsel»?
Äger inte t. ex. »Visionär besatthet» en
smyckelik, dekorativ skönhet? Eller låt oss
betrakta huvudarbetet på den sista
utställningen, »Vi äro världar skapade av alla
de ting vi drömma». Varför inte än en gång
låna Artur Lundkvists ord. De gäller
Svanbergs konst som helhet, men passar
fullständigt till denna tavla: »Svanbergs
grupper och gestalter framträder omslutna av
en hel kosmologi, som i sin mytologiserade
form verkar både medeltida och
ultramodern. Människan ställs i förhållande till
växtvärld och djurrike, till alla levande
materier. Kropparna sväller av livets
rasande, obetvingliga krafter, på en gång
triumferande och plågade. Glupska
insekter livnär sig kring ögon och mun, blommor
spirar ur ögonbryn och knän, fågelvingar
bryter fram ur sidorna, rovfågeln tränger
ständigt igenom med näbb och klor. Man
blir påmind om den demoniske diktaren

Imaginärt -porträtt.

Lautreamont med hans av
djurinkarnationer uppfyllda fantasi, hans bestiarium
av identifieringar, i vilka den animala och
elementära livsdriften hänsynslöst får
manifestera sig.»

Det sjuder av liv, det dallrar av färger.
Trots den statiska bundenheten rör sig
figurerna, fortplantar liv, går in i
betraktaren.

Max Walter Svanberg har en tavla som
heter »Skönhetens metamorfoser». Den
titeln kan gälla alla hans verk.

Svanbergs stora önskan är att få illustrera
Franz Kafka. Denne författares
mardrömslika pendlande mellan dröm och
verklighet tjusar honom naturligtvis på ett
särskilt sätt. Denna önskan ser ut att snart
bli verklighet. Det nystartade
»Imageför-laget» i Malmö annonserar som kommande
arbete Kafkas »En svältkonstnär» — med
illustrationer av Max Walter Svanberg.
Hans blyertsteckning »Budbäraren»
bevisar att det kommer att bli ett intressant
arbete.

409

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free