- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtiosjunde årgången. 1948 /
457

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Från friluftsmåleriets och nittiotalsromantikens tid. Av Henrik Cornell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från friluftsmåler i et s tid



Carl Fredrik Hill. Strandbild med figur. i8j6.
Tillhör överläkaren dr. T. Clason, Linköp ing.

sammanfattning av sin egen syn på
konstnärsförbundets både äldre och yngre historia.
Det är ett nöje att konstatera den utmärkt
vårdade språkliga form, i vilken arbetet
framträder. Utställningen av
Konstnärsförbundets verk i Nationalmuseum våren 1948
var en förberedelse till den senare volymen,
som vi snart hoppas få se.

Nittiotalet behärskades till stor del av
Konstnärsförbundet. Utanför dess krets stodo
de unga, som först nu började sin bana som
konstnärer och bland dem funnos några
högst betydande målare. Vi känna Ivan
Aguéli genom det stora arbete Axel Gauffin
ägnat hans konst och hans originella person.
Hans frånvaro från fosterlandet medförde
dock att han först senare blev känd här. Till
Aguélis krets hörde den senare så livligt
uppskattade Sager-Nelson. Hans självständigt
verksamma tid var ännu kortare än Aguélis
och inskränkte sig till några få men desto
intensivare år kring mitten av nittiotalet.
Hans stora skede utgör ett av de väsentliga

inslagen i den romantiska strömningen. Tack
vare Axel Gauffins ingående och mångåriga
forskningar, vilkas resultat framlagts i en
rikt illustrerad monografi, äga vi nu en intim
kännedom om hans konst och hans person.
Den monografiska formen synes fullständigt
motsvara Gauffins för alla mänskliga
skiftningar känsliga inställning. Han har
verkligen inte sparat någon möda, då det gällt att
genom dokument eller meddelanden av
personer, som i livstiden känt Sager-Nelson,
spåra upp och ordna stoffet till konstnärens
levnadssaga. Anspråkslös till sina yttre drag,
var den i det inre desto mer lysande. Den
kommer också till sin rätt i denna
framställning. Gauffin har utvecklat en i sin fina
avvägning beundransvärd skildringskonst, som
med övertygande förmåga lyckas binda
samman verket och mästaren.

I ett brev till Carl Larsson skriver den
25-årige Olof Nelson i maj 1893, att han sedan
ganska länge känner sig dragen till
symboliken. Den symboliska uttrycksfullheten blev
efter denna tid betecknande för allt vad han

457

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:11:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1948/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free