- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
53

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Staffan Hallström. Av Oscar Reutersvärd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Staffan Hallström

M ål ar atelj én. ig4y.

Denne var en av de få målare ur tidigare
årsklasser som upprätthöll kontakt med
konsthögskolan och på nära håll försökte
följa de nya adepternas målningsstudium.
Staffan Hallströms envisa arbete väckte
hans uppmärksamhet och han började
intressera sig för denne. Han upptäckte
snart att han funnit en väsensfrände i sin
yngre kollega, en sökare som kommit ett
måleri på spåren, som nära överensstämde
med det han själv strävade mot.

För Hallström blev Evert Lundquist
under en följd av år ett mäktigt stöd och en
rådgivare i praktiska målarfrågor. Hans
kategoriska individualism och starka
självhävdelse ingav respekt och beundran och
han fängslade sin kamrat med sin
förkunnelse rörande konstnärskapets frihet och
sin syn på konstnärernas inbördes
relationer. Han rådde sin vän att försöka
fullfölja sina syften utan hänsyn till kritik och
publik, att i det längsta vänta med att
framträda inför allmänheten och att und-

vika all slags gruppbildning. »Ensam är
stark» var Lundquists stående slutreplik.
Men liksom ödet ofta finner nöje i att korsa
mänskliga beräkningar ledde Lundquists
individualistiska rekommendationer till att
Hallström och ytterligare några andra
likasinnade slöt sig till denne och han fann sig
plötsligt vara en av figurerna i en ny
konstellation av konstnärer, som man
senare gett namnet »Salt sjö-Duvnäsgruppen».

Försommaren 1941 var studiefristen vid
Konsthögskolan till ända. Det traditionella
försöket att komma tillrätta med de
nyvunna lärdomarna och med det egna jaget
genom en utlandsvistelse omintetgjordes av
tidsläget. Han flyttade in i Otte Skölds
gamla ateljé vid David Bagares gata och
började på egen hand måla efter modell.
Åtskillig tid ägnades åt kopieringar på
Nationalmuseum. Dessa första prövoår
som fri konstnär blev likväl inte alltför
resultatrika. Hans intresse för dramatiska
rörelsemotiv förde honom temporärt in i

53

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free