- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
98

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Forgrunnsskikkelser i nyere norsk malerkunst. IV. Harald Kihle. Av Håkon Stenstadvold

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Håkon Sten stadvold

Forberedelse til bryllup. Olje. 1938.
Tilhör Leif Thomassen, Oslo.

malere på loftet, Johs. Rian, Bjarne Rise
og dansken Bjerke Petersen.

Det året holdt Henrik Sørensen en
ut-stilling i Kunstnerforbundet. Der såes bl. a.
de siste utkast til »Inferno», og
Telemarks-landskapene i den fullt utviklede form.
Utstillingen gjorde et mektig inntrykk på
Harald Kihle. Han så her kunstnerisk
ut-trykk for det som han fant vesentlig. En
naturfølelse så sterk at den skapte myter,
en medoplevelse av menneskekår så intens
at den førte til forkynnelse. Og først og
sist, — en farve og et malerisk stoff hentet
direkte fra naturen. Det var barkens og
mosens og det solgjennemlyste barets farver
lagt på duken i tette masser med lysende
underlag av lasurer. Så blev skogbundens
beskjedneste vekster til et nytt, edelt og
glitrende stoff!

Nogen år senere kom Henrik Sørensen
innom på loftet i Tordenskjoldsgate for å se
hvad malerne drev med. Harald Kihle
gjorde hans bekjentskap, og viste ham sine

ting, og der utviklet sig et slags fritt
elevforhold mellem dem.

Norsk kunst står i disse årene i en
eiendommelig stilling. De første store
fresko-dekorasjoner er ferdige, og nye er under
arbeide. Axel Revold først, så Per Krohg
og Alf Rolfsen hadde med dette åpnet et
helt nytt virksomhetsfeldt for malerkunsten
i Norge. Men denne nye virksomheten
krevde fordypede formelle studier, et annet
og mere intellektuelt syn på maleriet enn
det som hadde vært alminnelig i Norge.
Maleriet skulde bli »levende arkitektur».
Den alminnelige kunstinteressen var sterk.

Men samtidig gjennemlevde folket en
økonomisk lavkonjunktur, med stor
ar-beidsløshet og social uro. Ingen ungdom
kunde undgå å berøres av tidsfenomenene.
I billedkunsten blev der også formet et
program, som i Norge har tradisjoner fra
åtti-årene. Den gang het det: »Kunsten skal
sette samfundsproblemer under debatt.»
Nå het det: »Kunsten skal ha social ten-

98

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0120.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free