- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
130

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Från Stockholms teatrar. Av Holger Ahlenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holger Ahlenius

Scenbild ur »Antigone».
Hans Stràåt—Erie Strandeli—Brita Billsten—Åke Clæsson—Änne Lindahl.

Dramaten, Lilla scenen.

lare han är, gått en medelväg: maktbegäret,
härsklystnaden, självhärligheten fanns där
men också statsklokheten, rättskravet,
principfastheten, och de senare tjänade att
rationalisera de förra. Det var en alltigenom
modern tolkning, som tog fasta på vad vi
numera vet om den mänskliga naturens
samman-satthet, och den förnämliga prestationen
mattades bara något mot slutet, när det gällde
att ge uttryck åt ånger och förtvivlan över
sonens död, över konsekvenserna av det egna
övermodet.

Uppburet av sådana krafter och
överströmmande av oförgätlig poesi i Hjalmar
Gullbergs sköna tolkning fick Sofokles’
sorgespel om den aldrig avslutade tvekampen
mellan statsraisonen och det enskilda samvetet
ett budskap till oss som aldrig tillförne,
framstod lika oemotståndligt levande, lika friskt,
lika eggande aktuellt som den dag för
två-tusentrehundraåttionio år sedan då det först
framfördes i det gamla Hellas. »Förunderliga
makt. . .» Och då den gamle körledaren med
skälvande gubbhänder dragit skynket över

den döde Haimons ansikte och framsade sina
eftertänksamma slutord: besinning, tyckte
man sig bevittna själva ^kristallisationen,

själva födelsen av en hel kultur.

*



Steget från »Antigone» till T. S. Eliots
versdrama Släktmötet, som blev nästa
kvällsprogram på Dramatens stora seen, är inte
bara steget från antikt till modernt utan
också steget från hedningarna som hava
lagens verk skrivna i sitt hjärta till de kristna,
för vilka evangelium är för mera än lagen.
Den skräckmängda förvissningen om att
vedergällning följer på förseelse i evig,
obönhörlig kretsgång och drabbar en hel släkt,
all den starka lagiskhet, som är så
framträdande hos de två äldsta grekiska tragöderna,
har emellertid av den nutida klassikern
övertagits direkt från dem, flyttas in i en
modern, förvärldsligad miljö av fariseiska och
förstockade öbor och där synkroniserats med
medeltidens allegoriska moralitet av typen
»Everyman». Om jag fattat saken rätt — ty

130

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0152.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free