- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
194

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Begravning i Senlis — och i Solna. Ett bidrag till den svenska naivismens historia. Av Lennart Seth

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lennart Seth

Henri Rousseau. Från Malakoff i8g8.

ningarna av Josephson och Hill 1911 och
senare, C. 0. Svarstads utställning i
Stockholm samma år —• som kan ha bidragit till
att ge dem en konstnärlig förklaring av
utkants- och fabrikskvarterens
innehållsrika stämningar — och
Munch-utställ-ningen 1914 (Linnqvist: Axel Nilsson,
Sthlm 1935, sid. 7 f.). För egen del betygar
han dessutom sitt tidigt väckta intresse
för Per Hörberg, som han upptäckt redan
under Akademi-tiden 1910—12 (Erik
Blomberg: Hilding Linnqvist, Sthlm 1934 sid.
5 f. — Blomberg ser häri en inhemsk
tradition för naivismen). Blomberg har också
fäst uppmärksamheten vid den roll som
Gösta Sandels samtida romantiska
tolkningar kan ha spelat för Linnqvist åren
1914/16 (Blomberg: Konstrevy 1940,
sid. 82).

När möter vi hos dessa målare den första
utpräglat naivistiska tavlan? I Linnqvists

måleri är det 1915 i den det året signerade
Sångare och några naivistiskt-romantiska
omtolkningar av landskapet kring
Skanstull. Linnqvist hade då redan gjort
bekantskap med Henri Rousseaus konst genom en
bok som studerades i kretsen — det är
säkerligen fråga om Wilhelm Uhdes biografi.
(Blomberg: Konstrevy 1940, sid. 83). Vad
Linnqvist åren närmast före målar, visar
en annan sida; bl. annat intresset för
Edvard Munch, som präglar några av hans
modeller och porträtt från 1913.

Linnqvists naivistiska måleri, sådant det
utformas under de fem åren framåt från
1915, har ett lyriskt-romantiskt, särpräglat
nordiskt stämningsläge. Det är rikare, mer
underfundigt, mer sammansatt än
kamraternas. Jag vet att Erie Hallström —• som
är den i kretsen, som vid sidan om Linnqvist
intensivast odlar naivismen — tacksamt
erkände de impulser han fått från den äldre

194

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 10 18:48:40 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1949/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free